Rascasse F1 Blog

Alonso éve (1. rész)

2015. június 22. 11:40 - CheTamás

avagy egy kétszeres világbajnok küzdelme két versenyképtelen autóban

Fernando Alonsót sokan nem szeretik, de azt a legelvetemültebb antiszimpatizánsból sem nézem ki, hogy a most futó szezon hatására ne érezzen együtt vele.

A kétszeres világbajnok idén nem hogy pontot nem szerzett, célba is alig ér és mivel a Honda gyalázatos szereplésére egyre kevesebb mentséget találni, ideje összehasonlítani ezt a horrorévet a bemutatkozó 2001-es szezonnal. A hasonlóság nem csak a sötét színű autókban mutatkozik.

1. futam: Ausztrál Nagydíj (Melbourne)

2001-ben a 19 éves Alonso mint a harmadik legfiatalabb versenyző készült a bemutatkozásra a mezőny leggyengébb autójában, a csődtől éppen csak megmenekült Minardiban. A versenygépet a nyitó hétvége előtt ki sem próbálták, a spanyol mégis a 19. helyre kvalifikált vele, 2,5 másodpercet adva csapattársának. A versenyen a 12. helyen ért célba, maga mögött tartva a papíron sokkal erősebb Benettonos Fisichellát. Az idei Ausztrál Nagydíjáról túl sokat nem lehet írni, hiszen a tesztbalesete miatt orovosi javaslatra nem vett részt rajta, a helyetteseként berendelt Magnussen pedig a felvezető kört sem élte túl a vadiúj Hondával.

(a fotó forrása: autosport.com)

2. futam: Maláj Nagydíj (Sepang)

Újoncévében az addig ismeretlen pályán az utolsó előtti, 21. helyről várta a rajtot, még csapattársa is megelőzte. A káoszfutamon viszont tizenharmadikként végzett, három kör hátrányban, de már Márques előtt. Idén ezen a nagydíjon már elindulhatott, és meg is verte a másik McLaren-Hondában ülő Jenson Buttont a szabadedzéseken, az időmérőn azonban kikapott tőle, 18. lett. Versenye a 21. körig tartott, ekkor motorgondok miatt kiállni kényszerült.

3. futam: Brazil/Kínai Nagydíj (Interlagos/Shanghai)

Tizennégy éve a brazil fordulót még a szezon elején tartották, kínai pedig nem is volt. Alonso a tempós interlagosi pályán (szintén először járt itt) a 19. helyre kvalifikált, végig meccselve Fisicóval és megelőzve Buttont, aki akkor a másik Benettonban ült, rajta kívül egy Prost versenyzőt és Márquest is. A futamon kiesett elekronikai hiba miatt a 25. körben. 2015-ben Kínában folytatódott a Honda erőforrások kálváriája, a szabadedzéseken mindkét pilóta szenvedett vele. A kvalin Alonso megint Button mögé került a 18. kockára, de csak négy ezredmásodperccel maradt le. A versenyt végre befejezte a 12. helyen, körhátrányban, de kollégája előtt.

(a fotó forrása: grandprix247.com)

4. futam: San Marinói/Bahreini Nagydíj (Imola/Sakhir)

Az imolai ring már ismerős volt a spanyolnak és ez meg is látszott a teljesítményén: szezonbeli legjobbját nyújtva 18. lett az időmérésen, maga mögé utasítva mindkét Benettont, egy Prostot és az utolsóként végző Márquest. A két Minardi között másfél másodperc húzódott. A nagydíj nem tartott sokáig, az 5. körben fékhibától sútjva kicsúszott és a falba csapódott. Az idei Bahreini Nagydíjon végre némi fejlődés látszott megmutatkozni a McLareneken, legalábbis a kétszeres bajnokén. Ő a szezonban először bejuttatta a Honda-motoros autót a Q2-be és lett 14., Jenson Button munkaeszközén viszont minden elromlott, ami csak elromolhatott, képtelen volt mért kört futni az időmérőn és a futamon az ERS-rendszer hibájából el sem tudott rajtolni. Alonso végül szolid versenyt futott, körhátrányban a 11. helyen ért célba, egyetlen hellyel lemaradva a McLaren-Honda első újkori pontjáról. Ekkor még nem sejthette, hogy máig ez az utolsó alkalom, hogy meglássa a kockás zászlót...

5. futam: Spanyol Nagydíj (Barcelona)

Hazai pályán nagy reményekkel indul mindenki, sokáig úgy tűnt, Alonso lehet az egyetlen, aki képviseli az ibériaiakat, de a Jaguar Pedro De la Rosára cseréle a brazil Burtit. "Cserébe" a fiatalabbik spanyol a kvalin megelőzte a visszatérő honfitársat, rajta kívül a két Benettont ismét és saját csapattársát is megkínálta újabb másfél másodperccel. Zseniális rajt után erős versenyt teljesített, végig maga mögött tartotta a jóval erősebb Benetton-párost, majd a 13. helyen futott be. 2015-ben a harmatos McLaren ismét némi fejlődést mutatott, a szabadedzéseken egyenesen szárnyaltak magukhoz képest, az időmérőn pedig a szezonban először mindketten a Q2-be kerültek. A 13. helyről rajtolva a spanyol ász versenye nem tartott sokáig, a 26. körre fékjei teljesen elhasználódtak, feladta hazai futamát. Barcelona eddig viszonylag kegyes volt hozzá, hiszen kétszer nyert és négyszer lett második, 2001 óta pedig mindössze egyszer, 2008-ban nem ért célba. 

(a fotó forrása: f1fanatic.co.uk)

6. futam: Osztrák/Monacói Nagydíj (Spielberg/Monte Carlo)

A gyors pályán a már-már védjegyének számító 18. helyre kvalifikált a spanyol újonc és az is egyre kevesebb embert sokkolt, hogy a Benettonokat megveri. A futamon a 35. körben kimúló váltó feladásra kényszerítette Alonsót, a Minardi ezután el is kezdhetett szégyenkezve csomagolni, hiszen Márques hét körrel korábban ugyancsak váltógondok miatt hullott ki. 2015-ben a legendás monacói utcai ringen, ahol mellesleg sosem ment kiemelkedően jól, bár kétszer nyert, a kétszeres bajnok 15. lett a kvalifikáción, de a Q2-t nem sokáig élvezhette, mert első komolyabb gyors körére fordulva az első kanyar után az elektronika megadta magát. A futamon feljött a kilencedik, tehát pontszerő helyig, de a 43. körben kiszállt, ki nem találják, váltóhiba miatt. Hogy a Honda ne legyen teljesen elkenődve, Jenson Button befutott a nyolcadik helyen és megszerezte a japánok első idei pontjait.

7. futam: Monacói/Kanadai Nagydíj (Monte Carlo/Montréal)

Ha 2001, akkor 18. rajtkocka. Így volt ez a hercegségben is, ahol az eddig eleget szégyenkező Benettonokat az Arrows párosa váltotta fel Alonso mögött. De ha 2001 és 18. starthely, akkor váltógondok is, újfent ez okozta a spanyol vesztét az 54. körben, két kör múlva pedig csapattársa is búcsúzott, nála a felfüggesztés adta meg magát. Idén Kanadában a 2009-es bajnok szenvedett, a fejlődésben megtorpanó McLarennel Jenson Button már másodszor volt kénytelen kihagyni az időmérő edzést. Ha ez nem lenne elég, kénytelenek voltak az ezévi ötödik generátoregységet és turbótöltőt beszerelni a brit autójába, de mivel a szabály csak négyet engedélyez egy szezonban, összesen 15 helyes rajtbüntetést szabtak ki rá. Alonsónak ehhez képest csendes szombatja volt, a 14. helyre kvalifikált, ám a futam ismét katasztrofálisan sikerült, jó rajt után majd' mindenki megelőzte, aki csak arra járt, a 44. körben pedig feladta a versenyt a kipufogó miatt. A McLarenek gyászos napját csak megerősítette, hogy tíz kör múlva csapattársa is a kiesők névsorát gyarapította ugyanezzel a meghibásodással.

(a fotó forrása: foxsports.com.au)

8. futam: Kanadai/Osztrák Nagydíj (Montréal/Spielberg)

Kanadában nem ment a Minardinak: az olasz kiscsapat csak az utolsó rajtsorba kvalifikált, ráadásul Alonso nem tudott mért kört teljesíteni, emiatt életében először kellett sereghajtó pozícióból startolnia. Ha részt vett volna a kvalin és Márques idejéből levonjuk azt a különbséget, amivel a spanyol általában megveri, akkor sem valószínű, hogy megelőz bárki mást. A verseny szintén felejthető, a 7. körben felfüggesztésgondok miatt kiállt. A hétvégén lezajlott osztrák állomáson a wokingi dráma folytatódott, hiába hoztak fejlesztéseket a motorerőfüggő pályára. Alonso a pénteki szabadedzésen a váltóval bajlódott és hiába kvalifikált a 15. helyre, a McLaren elszenvedte minden idők legnagyobb rajtbüntetését, a két pilóta összesen 50 (!) pozíciós hátrasorolást kapott, testvériesen megosztozva rajta. Alonso az új motor, turbó és váltó beszerelése miatt, Button pedig belsőégésű motorból, turbóból, hőenergia-visszanyerő rendszerből (utóbbi kettőből már a hatodikat fogyasztja) és mozgási energia-visszanyerő rendszerből is újat kapott, így jött össze a 25-25 helyes penzum. A rémálom vasárnap is folytatódott, mivel gyakorlatilag a két bajnok akár Bécsből is rajtolhatott volna, tesztelésnek használhatták volna a futamot, ám egyikőjük sem volt már versenyben a 8. körben. Alonso rögtön a legelején búcsúzott, mivel nem tudta kikerülni a megcsúszó Räikkönent, összeakadtak és ijesztő alakzatban rommá törték egymást. Button a 7. körben szállt ki szenzorgondok miatt, így biztossá vált, hogy a McLaren-Honda Kanada után ismét a "két kiállásos taktikára" szavazott...

(a fotó forrása: formula1.com)

A kis összefoglalóm után leszűrhetjük, hogy Fernando Alonso két szezonja több helyen mutat rokonságot egymással. Egyrészt abban, hogy a pilóta az első nyolc futamból ötöt idő előtt fejezett be, de szinte egyik kieséséről sem tehetett. Másrészt az új Honda motor legalább annyira szánnivalóan gyengén szerepel, mint a 2001-es Minardi-féle elavult, ezeréves Ford. Sajnos ha csak egyszerűen erőtlen lenne, még meg lehetne magyarázni azzal, hogy átmeneti, tanulóévet teljesít a gyár és gőzerővel dolgoznak a jövő évi erőforrásokon, de az idei aggregát mostanság elemeire hullik, így viszont nem lehet tesztelni semmit. A rengeteg be nem fejezett versennyel súlyos tesztkilométerektől ütik el saját magukat. A két bajnok már rég kijelentette, hogy az idei szezonnak érdemben vége van, kérdés, megéri-e nekik elköteleződni a Honda felé. Erre a jövő évnél előbb nem kapunk választ, logikusan az Alonso-Button duó a 2016-os szezont is együtt kell töltse ahhoz, hogy Japánban normális visszajelzéseket kapjanak a mérnökök.

A következő "McLaren-pálya" a Hungaroring lesz karakterisztikájából adódóan, erre a csapatvezetés is utalt már, addig pedig csak Silverstone-t kell átvészelni. Alonso idei évének elemezgetését pedig a szezon végén kiegészítem egy második résszel. Aki pedig jó írásokat akar olvasni, látogasson el ide vagy ide (a blog többi és jövőbeni posztjai is erősen ajánlottak!)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr847563424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2015.06.22. 13:19:12

Üdv a blog.hu-n!

Én azok közé tartozom, akiknek nem a szíve csücske Alonso. És igen, sajnálom. Hiába állítja, hogy optimista/nem döntött rosszul/türelmes, nem hiszek neki. Button szintén, neki sem hiszek. Nem mutat majd jól, hogy a Honda, vagyis utánad szabadon, a H0nda miatt teljes katasztrófaként ér véget a pályafutásuk. Az is kétkiállásos taktika lesz, ha egyszerre akasztják szögre a sisakot.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.06.22. 13:22:44

Bízzunk benne, hogy erre nem kerül sor még legalább másfél évig... Lássuk be, tíz Vandoorne se ér fel egy Fernandóval vagy Jensonnal.