Rascasse F1 Blog

Melbourne-i taktikai titkok

2016. március 20. 19:05 - CheTamás

Aki morgott a tesztek vagy a már hivatalosan is elbukó új kvalifikációs rendszer után, annak most befogták a száját. Egészen tűrhető szezonkezdetet láthattunk Ausztráliában.

Forrás: Sutton Images Twitter

Pénteken és szombaton azt hihettük, hogy minden maradt a régiben. A címvédő Lewis Hamilton uralta a szabadedzéseket, melyek közül az első kettőnek nem volt túl sok értelme. Esett az eső, azt viszont előre tudták, hogy a futam napján nem fog. Az újoncok és a keveset tesztelők szentségelhettek a legtöbbet, hiszen nem kevés tanulókörtől fosztották meg magukat. Aki figyelt, azt láthatta, hogy a két energiaitalos alakulat, a Red Bull és a Toro Rosso (tetszőleges sorrendben) jól mozog a pályán, joggal pályázhattak a Mercedes-Ferrari kettős elsőszámú üldözőjének szerepére. 

Szombaton aztán jött a "botrány"...dehogy botrány, csak felfújták ezt is, ahogy mindent. De jó lenne a Forma-1 internet nélkül, első rész. A kvali alapjairól volt már szó, most inkább arra érdemes kitérni, hogy ki bukott vele a legtöbbet. Daniil Kvyat és Esteban Gutiérrez lehetett legkevésbé boldog, más-más okból. Kvyat egy jó rajthellyel erős pontokért mehetett volna, a mexikói pedig szimplán a limitidő áldozatává vált. Ha előbb kezdi el azt a körét, amit befejezni már nem tudott, simán továbbjutott volna, jópár rajtkockával előrébb várhatta volna a vasárnapi startot. Ez azért nem mindegy egy csapattól, aki kimondottan nem akar sereghajtó lenni. 

Lewis Hamilton 50. (!) pole pozícióját szerezte meg a tiszavirág életű rendszerben, ő a harmadik versenyző, aki átlépte a félszázas számot Ayrton Senna és Michael Schumacher után. Ha még 19-szer nyer időmérőt, átveszi a német bajnoktól minden idők rajtkirálya jelzőjét, nem lehetelen feladat. A címvédőnek nemhogy a Ferrari, még a tavaly év végén feltámadó csapattársa sem jelentett problémát szombaton: Nico Rosberg több kicsi és egy nagyobb hibával hangolt a szezonnyitóra. 

Forrás: Sky Sports Twitter

A kvalifikációt ért számtalan éles kritika (azt hagyjuk, hogy a felrobbant internet maradványain a nézők milyen baromságokkal álltak elő) arra kényszerítette Bernie Ecclestone-t, hogy válságtanácskozást tereljen össze. Az FIA és a csapatok képviselői ma reggel arra jutottak, hogy eltörlik az új formulát és a rádiós szigorításokon is lazítottak. Utóbbi annyit jelent, hogy a versenyzők a szigorítás szerint nem kaphattak volna stratégiai utasításokat a mérnökeiktől, ám mivel ezt több csapatfőnök is irreálisan túlzónak tartotta, most kaptak az alkalmon és enyhítettek rajta.

Vasárnap tehát tiszta idő fogadta a rajtrácsra felállt mezőnyt. A felállást kicsit megkavarta Valtteri Bottas és a bizarr hibát vétő, ám túlsztárolt csapattársát edzésidővel felülmúló Rio Haryanto büntetése. A felvezető kört azonban meg kellett ismételni, Danill Kvyat azok után, hogy két éve legelső futamán pontot szerzett itt, tavaly és idén már a startjelig sem jutott el. Erre a bizonyos jelre a Ferrari párosa reagált a legjobban, Sebastian Vettel mondhatni tökéletes érzékkel lőtt ki a harmadik kockából, de Kimi Räikkönen is átlépte a nehézkesen induló Mercedeseket. Lewis Hamilton bukott nagyobbat a bajnokcsapat két versenyzője közül, egészen Felipe Massa mögé, a hetedik helyig esett vissza. Rosberg "csak" a két maranellói autó mögé szorult, mögötte pedig az ügyesen rajtoló Max Verstappen nyomult. Jó rajtot vett hátrébb Fernando Alonso is, de a legjobban a DTM-bajnok Pascal Wehrlein startolt, a 15. pozícióban találta magát. Alaposan ráfaragott viszont Kevin Magnussen, a Renault rögtön körhátrányba került defekt miatt. A végsebességben mindig is erős Williams pont a dán lekörözésénél adta meg magát Hamiltonnak.

Az élen haladók közül Rosberg hajtott először a boxba, miközben csapattársa egy gyors felzárkózás után beragadt a Toro Rosso hollandja mögé. A Ferrarinál úgy találták, hogy Vettellel kell reagálni a német kiállására, ezzel gyakorlatilag beáldozták Kimi Räikkönen akkori második helyét. A gumicserék után a négyszeres világbajnok maradt az élen Rosberg előtt. 

Az idősebb néző emlékezhet még Martin Brundle 1996-os nagy balesetére az akkor vadonatúj melbourne-i pályán, idén a 17. körben valami hasonló történt. Fernando Alonso a boxkiállása után a haasos Gutiérrez mögé került és az egyik hirtelen féktávon összeért a két autó, miután a spanyol világbajnok túl korán fékezett rá a kicsit a pálya közepe felé húzó mexikóira. A kontakt nagy sebességgel katapultálta égbe a McLarent és másfél teljes szaltó leírása után a gumifal mellé ejtette. Alonso szerencsére sérülés nélkül mászott ki a teljesen leamortizálódott autó alól (!), a félelmetesnek ható bukásból sokkal rosszabbul is kijöhetett volna. A spanyol ász továbbra sincs jóban a szerencsével, de Melbourne-nel sem. 2006-ban nyert itt utoljára és három éve második lett. 

Forrás: foxsports.com

 

Forrás: theaustralian.com

 

Forrás sportskeeda.com

 

A rengeteg törmelék és a gumifal javítása miatt piros zászlóval félbeszakították a futamot a 19. körben. Ilyenkor a szabályok szerint engedélyezett a kerékcsere, Nico Rosberg gyorsan le is cserélte a lágy gumikat közepesekre és megpróbált ezekkel végigérni. Vettel viszont megtartotta a Ferrarikon eddig nagyon jól működő lágy abroncsokat, emiatt még mindenképpen várt rá egy újabb frissítés. Lewis Hamilton eleve közepes keveréket vételezett legelőször, csak így tudott Verstappen elé kerülni. Azután meg végképp, hogy a holland újabb cseréjénél sokat késlekedett a boxteam. Az újraindításnál az eddig derekasan helytálló Haryanto már nem volt jelen. Ha az alábecsült indonéz így folytatja, Wehrleinnak nem lesz olyan egyszerű dolga, mint gondoltuk. 

A 23. körben Kimi Räikkönen is a kiesők táborát erősítette, miután előbb füstölő, majd lángra kapó autóval a boxba kocogott. A Mercedes a twitteren azonnal kinevezte a finnt a mezőny legbalszerencsésebb emberének, ehhez csatlakozott a tudvalevőleg túlvezérelt hazai "sajtó" nagy része és az egyre siralmasabb nívóval közvetítő itthoni kommentátorpáros is. Úgy látszik, hamar elfelejtették, mi történt hat körrel azelőtt...de jó lenne a Forma-1 internet nélkül, második rész.

Forrás: AutoPress México Twitter

 

Sebastian Vettel taktikája -mint kiderült- hibás volt. Felmerül itt a szezonelőzetesben elővezetett kérdés, miszerint tényleg sikerült-e a Ferrari örökös gondját, a keményebb keverékű gumikon produkált tempót megoldani? Daniel Ricciardo és Felipe Massa viszont jól járt a kisebb kavarodással, előbbi a gyengébb motorja ellenére magabiztosan, ám nagy lemaradással haladt Hamilton mögött, a brazil viszont észre kellett vegye, hogy a Williams versenytempója nagyon gyenge. A két pilótánál is nagyobbat húzott Romain Grosjean, aki csapata legelső futamán a zseniális hatodik helyen találta magát és ha már ott volt, nem is adta azt senkinek, hiába sorakozott fel mögé a Williams bajával küszködő Force Indiás Nico Hülkenberg, az ezt testközelből átélő Bottas és az eltaktikázott Toro Rosso kettős.

Itt álljunk meg egy kicsit. "A Forma-1 legnagyobb ajándéka" (kileng az ondószagú modorméter, Szujó és Wéber urak!) nagy sikerrel mutatta meg nekünk, hogy miért van szükség a rádiós szigorításokra. Körökön keresztül mást sem hallottunk tőle, csak nyafogást, hogy neki kellett volna először a boxba jönni, hogy hiába húz el a verseny elején jól, ha visszafogják és hogy engedjék előzni. Mit tett erre ez a gerinces csapat? Odaszólt egy olyat Carlos Sainznak, hogy ha nem sikerül letudnia az amúgy nagyon jól teljesítő újonc Palmert, akkor ki kell jöjjön a boxba MÉG-EGY-SZER! Ez mi? Ahelyett, hogy azt mondták volna a begőzölt ajándéknak, hogy kisfiam, az utat nézd, előzzél, ha tudsz, oszt' kalap, a csapattársa torkán kívánták lenyomni (ráadásul már nem először) Verstappen akaratát. A kérdés akkor dőlt el végleg, amikor a forrófejű fiatalok összeértek, és a holland megforgott. Tényleg erre volt szüksége a Forma-1-nek? Szujóék ömlengése is megérne egy misét, de mindent a maga idejében.

Nico Rosberg maximálisan kihasználta előnyös taktikáját és ott folytatta sorozatát, ahol a tavalyit abbahagyta, ezzel pedig karrierje 15. győzelmét szerezte. Lewis Hamilton maga mögött tudta tartani a nagy iramban zárkózó Vettelt, aki nagy igyekezetében az utolsó előtti körben lefutott a fűre. A címvédő kihozta a legtöbbet ebből a versenyből rossz rajtja után, a négyszeres bajnoknak pedig a bronz jutott, pedig a verseny eleje nem ezt ígérte, nagy eséllyel nyerhetett volna.

A hazaiak kedvence, Dan the Man a negyedik helyen ért célba, erős versenyt teljesített, a leggyorsabb kört is megfutotta. Felipe Massa és a Williams ötödik pozíciója nagy ajándék, a versenytempóján nagyon sürgősen javítani kell, ha tartani akarják a harmadik helyet a pontversenyben. Romain Grosjean álomstartot vett a Haasszal, nem véletlenül mondta leintés után a rádióba, hogy ez olyan, mintha nyertek volna. Igaza van, a csapat innentől már bármit tesz, nyert. Hülkenberg lett a hetedik, nyomában Bottasszal és a két Toro Rossóval.

Jolyon Palmer első versenyén odatette magát, szombaton és vasárnap is maga mögé utasította Kevin Magnussent, bár a dánnak kicsit kalandosabb futama volt. Jenson Button egész hétvégén csapattársa mögé szorult, de megint ő az, aki legalább befejezte az év első versenyét, és Alonso tempóját látva idén sokkal korábban eljöhet az első pontszerzés, mint tavaly. A Sauber mint az várható volt, nemigen rúgott labdába, Felipe Nasr célba ért, Marcus Ericsson autója viszont megadta magát a verseny utolsó negyedében, de ameddig mentek, a svéd volt előrébb. A manoros Wehrlein zárta a sort, aki a tűpontos rajtja után szép lassan visszaesett. 

Forrás: Haas F1 team Twitter

 

Mit lehet leszűrni az első versenyből? Nagy vonalakban semmit, de talán bízhatunk egy a tavalyinál izgalmasabb versenyfutásban a bajnoki címért. A Mercedes nem úgy aratott kettős győzelmet, mint eddig, kellett hozzá a Ferrari rossz taktikai húzása is. A maranellóiaknak máris hiányoznak Räikkönen elhullajtott pontjai, a nem túl erős Williams csak egy pontra van tőlük, miközben a Mercedes bizontoságos előnnyel rendelkezik. A mezőny élén tehát nagyobb lehet a csata, de a középmezőny meg egyenesen megjósolhatatlan. A Williams, a Red Bull, a Toro Rosso és a Force India közül bárki odaérhet a két nagy mögé, de a Renault és a McLaren is simán bekavarhat néha és akkor még nem esett szó a Haasról.

Most kinek van kedve morogni?

Forrás: f1fanatic.co.uk
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr988506222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.