Rascasse F1 Blog

Gumiszabály, imádunk!

2016. április 03. 22:03 - CheTamás

Az előző, ausztrál futamról szóló cikkem végén feltettem a kérdést: kinek van még kedve morogni? És most? „Jó a szezon eddig, a rohadt életbe!” Ez volt a reakcióm az első kör végén és a villanyfényes Bahreini Nagydíj végig tartotta is magát ehhez.

(Forrás: gettyimages.nl)

Azok után, hogy a szezonnyitón náluk volt a taktikai előny, a két rivális közül a Mercedes érkezett a sivatagba konzervatívabb abroncskészlettel, bár a Ferrari se sokkolta a szakmát, hiszen nagyon jól tudták, hogy a sakhiri pálya rendesen pusztítja a gumikat (és a fékeket). A legbevállalósabb a Haas csapat volt, a legtöbb szuperlágy köpennyel ők szerelkeztek fel.

 

Nico Rosberg lendülete megtörhetetlennek tűnt pénteken, ő és a címvédő Lewis Hamilton megdöbbentő előnnyel telepedett a mezőnyre. Arra a mezőnyre, melynek nem volt tagja Fernando Alonso. Noha a kétszeres világbajnok spanyol sértetlenül mászott ki a rommá tört McLaren alól Ausztráliában, a későbbi orvosi vizsgálatokon kiderült, hogy a baleset következtében eltört pár bordája és legmell alakult ki nála. Bár Alonso és Ron Dennis mindent megpróbált az FIA stábjánál, a szövetség orvosai nem engedélyezték az indulását. Még egyszer kérdezem: ki a mezőny legszerencsétlenebb tagja?

A McLaren kénytelen volt rátelefonálni a Japánban tartózkodó tesztpilótájukra, Stoffel Vandoorne-ra, hogy pattanjon repülőre és ha már ott van, nézze is át az autó adatait, mire Bahreinbe ér. A fiatal belga nagy tehetség, tavaly nagy fölénnyel nyerte meg a GP2-es bajnokságot, sokan már idén Jenson Button ülésébe tették volna. Ha már Button: a 2009-es bajnok valósággal sokkolta a közönséget a második tréningen elért harmadik helyével! Hangsúlyozni kell a „második” szót, lévén az ezen az edzésen uralkodó körülmények hasonlítanak legjobban a futamon tapasztalhatóra. Button elmondta, hogy a csapat évek óta a legjobb edzését futotta, Vandoorne pedig eközben stabil körökkel rázódott bele a királykategóriába. A Ferrari nyugtalankodhatott, még azzal együtt is, hogy kettős sikerrel zárták a szombati, harmadik tréninget. Ez nagyjából annyit jelent nekik, hogy a sebességük nem rossz, de a verseny idéjében nem ezzel a hőmérsékleti-és fényviszonyokkal kell megküzdeniük. Bizakodhattak viszont az erősnek tűnő versenyszimulációs köreikben.

 

Két hete úgy volt, hogy az idénre kitalált időmérő-rendszert eltörlik, de az FIA-nál azóta aludtak párat és arra jutottak, hogy ez megér még egy esélyt. Természetesen nem egészen ez történt: tudni kell, hogy az esélyegyenlőség jegyében minden szezon közben tervezett változtatást csak akkor lehet életbe léptetni, ha az újítás ellenvoks nélkül jutna át a szavazókon (az FIA, a Bizottság, az FOM usw. képviselőin). Ezesetben nem ment minden résmentesen, a rendszer tehát maradt, tovább növelve a szájhúzók ajakívét.

(Forrás: newsofbahrain.com)

 

Maga a kvalifikáció már-már hasonlítani látszott arra, amire kitalálták. A Q1 a Sauberek, a Renault-k, a pocsékul teljesítő Sergio Pérez és a Manorok búcsúját hozta, bár az előző hétvégén nem villogó Pascal Wehrlein egészen a 16. helyig tört előre. Marcus Ericsson ezúttal is megverte nem túl kedvelt csapattársát, Kevin Magnussen pedig még a nem túl erős 19. helyének sem örülhetett, hiszen elmulasztott egy pénteki kötelező mérlegelést, ezért a boxutca végére száműzték. A középső etapban kiszállt az erőforrására sokat panaszkodó, még mindig balszerencsés Daniil Kvyat, akinek ázsiójára nem tesz jót a folyamatos korai búcsú szombatonként. A pénteken remeklő Button sem jutott tovább a 14. kockánál, még újonc csapattársa is elé került. A Toro Rosso párosa sem élte túl a Q2-t, ahogy a két Haas sem, de nagy különbség van a két istálló között: az amerikaiak jócskán túlteljesítették az előzetes várakozásokat (a magukkal hozott Pirellik nem arra engedtek következtetni, hogy hosszú szombati menetelésre számítanak, ennek ellenére Romain Grosjean az erős kilencedik helyre kvalifikált és Esteban Gutiérrez is büszke lehetett 13. pozíciójára).

A Q3-tól minden néző félt, hiszen Melbourne-ben ekkor süllyedt le az egész esemény a mocsárba. Ezúttal valamivel nagyobb tűzijáték volt, de főleg csak azért, mert Hamilton elhibázta az első gyors körét, emiatt pedig kinn maradt a két Ferrari is Rosberggel együtt. A kinn maradók testközelből láthatták, hogy a címvédő egy gyakorlatilag hibátlan (és szexi) körrel megjavítja a V10-es korszak, Mark Webber által 2005-ben felállított körrekordját. Csapattársa a hétvégén először szorult Hamilton mögé, a második sorba pedig ezúttal is a két Ferrari került, ezen lassan senki nem lepődik meg. Daniel Ricciardo büszke volt ötödik helyére és a két Williams sem lehet csalódott egykörös tempóját látva. A Force India becsületét Nico Hülkenberg mentette meg azzal, hogy teljessé tette a Q3-at.

Vasárnap ismét összeült a „vének tanácsa”, hogy megvitassák az időmérést, de a 90 perces tragikomédia egyetlen eredmény(telenség)e, hogy jövő csütörtökön újra találkoznak, hogy beszéljenek ugyanerről...egyesek szerint az egész arra megy ki, hogy Bernie Ecclestone az egész botránya fulladó helyzetet rákenhesse Jean Todtékra, mondván a megoldás végig az ő kezében volt. Lassan azt kell mondjam, remélem, Mr E. végigviszi ezt a hadjáratot. Egyre inkább kiütközni látszik, hogy Jean Todt semmilyen hajlanóságot nem mutat arra, hogy megváltoztassa hozzáállását és legalább egyfajta pszeudo-demokráciát tető alá hozzon (igazi demokráciára autósportban semmi esély, erről már többször írtam).

 

A verseny felvezető köre már Melbourne-ben sem volt problémamentes, de ezúttal igazi dráma történt. Sebastian Vettel jelezte a csapatnak, hogy baj van a motorjával, említett alkatrész pedig szinte eltűnt a belőle kilövő füstfelhőben. A négyszeres bajnok (Kinek van kedve morogni? Talán egyedül neki.) kénytelen volt már a rajt előtt a pálya szélére állni, és mivel a második szabadedzést is idő előtt fejezte be (bár banális hiba miatt), világosan látszik, hogy a Scuderia idén beáldozta a megbízhatóságot a sebességért cserébe. Valamivel közelebb vannak ugyan a Mercedeshez, de az autójuk egyelőre sokkal sebezhetőbb, mint a gyakorlatilag steril vetélytársé. Vettel tehát nem startolt el, ahogy Jolyon Palmer sem. A brit újonc az installációs kör végén hajtott a boxba és nem került elő többet.

(Forrás: formula1.com Twitter)

 

Ausztráliában a Ferrari átugrotta a Mercedest, nagy kérdés volt tehát a két csapat rajtprogramja...egészen a bahreini zöld lámpákig. Kimi Räikkönen pocsékul reagált a startjelre, ahogy Lewis Hamilton is. Nico Rosberg már az első métereken csapattársa előtt találta magát, mögötte pedig a szenzációsan nekilendülő Williams-páros haladt. Hamilton vissza akarta szerezni a második helyet a grove-iaktól és úgy tűnt, hogy sikerül is neki. A kicsit túlvezérelt Valtteri Bottas másképp gondolta és egy túl optimista féktávvétellel rásodródott a Mercedesre, tönkretéve ezzel Hamilton padlólemezét. Az akár versenybalesetnek is minősíthető (nem mérte fel az első féktávot tökéletesen, de helye sem volt erre) incidenssel végül a finn húzta a rövidebbet, boxutca-áthajtásos büntetéssel jutalmazták. Hamilton a hatodik helyig esett vissza, de rövid időn hármat is előzött, csak a káoszt tökéletesen elkerülő Rosberg és a második helyig visszamászó Räikkönen volt előtte. Az első kör tartogatott izgalmakat ezen kívül is, a két Force India és Sauber majdnem egymást ütötte ki a versenyből, Carlos Sainz pedig defektet kapott, miután összeért Pérezzel és az utolsó helyre esett vissza. Zseniálisan startolt a két Haas, mindketten a pontzónában nyomultak. Romain Grosjean gumitaktikája, miszerint a verseny nagy részében a leggyorsabb, szuperlágy Pirelliket használja, hibátlanul működött, hiszen jól menedzselte ezen abroncsok egyetlen hátrányát, a gyors a elhasználódást. Ugyanez sikerülhetett volna Esteban Gutiérreznek is, de a mexikói ismét úgy esett ki a futamból, hogy nem tehetett róla, ezúttal az autója romlott el a 12. körben. Ekkor már a pénteki hős, Jenson Button sem volt versenyben, négy fordulóval Gutiérrez előtt a pálya szélére gurult.

 

Aki azt gondolta, hogy az első pár körrel véget érnek az izgalmak, nagyot tévedett. Rosberg ugyan gyorsan elhúzott Räikkönentől és Hamilton sem tudott támadni instabillá vált autója miatt, de azt már a szezonnyitón is láthattuk, hogy a középmezőny mennyire összeért, ez a tény Bahreinben hatványozottan megmutatkozott. Gyakorlatilag nincs kimondott sereghajtó csapat, a Manor versenytempója is biztató, az elkövetkező néhány nagydíjon bárki lehet utolsó, aki nem találja az adott pályán a megfelelő beállításokat. Ma a Force Indiának jutott ez a szerep, szombati nem túl acélos teljesítményüket sikerült még gyalázatosabbra cserélniük. Még a Manor és a Sauber is többet akciózott náluk, utóbbiak versenytempója határozottan sokkal jobb, mint az egy körös, Marcus Ericsson pedig most már tényleg az új Jarno Trulli, nem elég, hogy idén konstansan veri Felipe Nasr-t, úgy védekezik, hogy az ellenfele garantáltan leizzad, mire megelőzi, ha egyáltalán megelőzi. Ebből ma Pascal Wehrlein kapott egy kis ízelítőt. A német újonc mentségére szóljon, hogy már az is nagy teljesítmény, hogy a Manor ott tud autózni a mezőnnyel együtt, még Rio Haryanto is.

(Forrás: f1fanatic.co.uk Twitter)

 

Az első kiállásnál a Mercedes két versenyzője eltérő gumistratégiát eszközölt, a futamot magabiztosan vezető Rosberg a lágy, Hamilton az esetleges felzárkózás reményében a szuperlágy Pirelliket tetette fel, ám miután utóbbi nem került érdemben közelebb még Räikkönenhez sem, a következő frissítésnél már egymáshoz igazodott a két csapattárs. A többiek stratégiája elfogadhatóan működött, leszámítva a Williamseket, akik nagy iramban csúsztak hátrafelé. Daniel Ricciardo, Grosjean, Max Verstappen és a nagyot küzdő Kvyat is maga mögé utasította a grove-iakat.

 

Az izgalmas, kiszámíthatatlan, előzésekben és csatákban gazdag Bahreini Nagydíjon talán Nico Rosberg unatkozott a legjobban, de vigasztalódhat azzal, hogy idén kettőből kettőt nyert, egyben sorozatban ötödik futamgyőzelmét szerezte és mivel Kimi Räikkönen végre megint úgy versenyzett, ahogy egy Ferrarival illik, tovább növelte előnyét Lewis Hamilton előtt. A Jégember nyolcadik alkalommal állhatott a sakhiri pódiumra, a címvédő pedig, azok után, hogy az előző két itteni futamot behúzta, kénytelen volt beérni a bronzéremmel. Nem segített rajta új, politeista-jellegű szettje sem, a tradicionális arab férfiviselet a méretes és kicsit sem ízléses Jézus-lánccal (jó nagy képzavar van itten, kérem!). Hamilton azonnal elmondta, hogy ugyan Rosberg magabiztos fórral áll a tabella élén, neki még 19 lehetősége van javítani.

(Forrás: theguardian.com)

 

Daniel Ricciardo szép csendesen másodszor lett negyedik és mivel eddig mindig csak egy Ferrari ért célba, az ausztrál áll a pontverseny harmadik helyén. Romain Grosjean tovább írja az újonc Haas tündérmeséjét, melbourne-i hatodik helyét sikerült még eggyel felülmúlnia, akárki került elé, átgázolt rajta. Az amerikaiakkal számolni kell, ez már nem kérdés. Valószínűleg sokkal több gyermekbetegségre számítottak tőlük a szezon elején; ezekből eddig csak Gutiérrez kapott, de ő se sokat. Max Verstappen a közepes keverékű gumikkal hozta be magát a hatodik helyre és az egész verseny alatt csendben volt, Daniil Kvyat pedig vért izzadva lett hetedik, hála elnyújtott első etapjának és a tőle megszokott harcos hozzáállásnak. Felipe Massa és Valtteri Bottas ennél sokkal többre volt hivatott a rajt után, de a brazil stratégiája érthetetlenül félrement, a finn versenye pedig a büntetés után elszállt.

Mit is írtam Alonso tempójáról az előző cikkben? Hogy a McLaren első pontjaira nem kell annyit várni, mint 2015-ben; és tessék! Stoffel Vandoorne legelső nagydíján a tizedik helyen ért célba, ráadásul úgy vezetett, mintha évek óta állandó tagja lenne a mezőnynek. Belga autóversenyző utoljára 1992-ben szerzett pontot, az ekkor már veterán Thierry Boutsen a Ligier-ben.

(Forrás: autosport.com Twitter)

 

Kevin Magnussen sokat jött előre és a szuperlágy gumikon egész jól ment a Renault a verseny utolsó szakaszában, de ez egyelőre még kevés a visszatérő franciáktól. Az Ericsson-Wehrlein-Nasr fogatról már volt szó és a Force India siralmas teljesítményéről is megemlékeztem, ők tényleg nem érdemelnek ennél többet, főleg úgy, hogy két éve Sergio Pérez a dobogón állt ugyanitt. Rio Haryanto zárta a sort, aki ugyan jóval kevesebbet mutatott Wehrleinnál, de kettőjük között közel sincs akkora szakadék, mint azt sokan várták.

 

Ha ránézünk a csapatok pontversenyére, láthatjuk, hogy a Ferrari már most rengeteg fontos pontot szórt el, hiszen a jóval szerényebb technikával rendelkező Red Bull csak három egységre van tőlük, miközben a Mercedes két és félszer annyit gyűjtött. Ennyit a maranellói bajnoki álmokról? Meglátjuk.

(Forrás: Twitter)

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr308557714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.04.04. 11:51:51

Ha Hamiltont nem forgatják meg az elején, akkor most is Mercedes 1-2 lett volna, csak az ő sorrendjük lenne kérdéses. Szóval nem sok minden változott az elmúlt 2 évhez képest. A Merci ver mindenkit, és aki elfordul elsőnek az első kanyarban, többnyire nyeri a versenyt.

sas70 2016.04.04. 11:54:19

Ez az időmérő így egy vicc! Adjanak több gumit és az utolsó etapra, hozzák vissza a régi rendszert! Akkor több lehetőség van és az utolsó pillanatig érdekes lesz.

sas70 2016.04.04. 11:55:52

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Valódi verseny tényleg csak mögöttük van, de azért az új gumiszabályokban van/ lehet még tartalék.

2016.04.04. 12:54:55

@sas70: Nem nagyon hiszem. Ha nem változik drasztikusan az autók műszaki specifikációja, akkor csak nagyon lassan fogják utolérni a Mercit. lehet természetesen egy-két stratégiai húzással megnyert verseny, esetleg leszakadó eső, de alapvetően a csillagos márka még mindig gyorsabb mindenkinél 1 mp-cel. És ez így őszintén szólva kurva uncsi. 4 év Red Bull dominancia után már a 3. év Mercivel. Én szemáély szerint 20 éve nézem, de lassan inkább MotoGp-t nézek, mert sokkal jobb. Mondom ezt úgy, hogy soha nem szerettem igazából a kétkerekűeket.