Rascasse F1 Blog

Az új Stirling Moss vagy több annál?

2016. április 19. 21:37 - CheTamás

Az ember hajlamos könnyen megszokni a jót. Az új gumiszabályról hamar kiderült, hogy nagyon is működik, tehát már nem is okoz akkora sokkot, mint két hete, csak simán örülünk neki. Nico Rosberg pedig domináns ugyan, mégis benne lehet egyfajta "szegénylegény" háttér, ami miatt talán megbocsátunk neki. Megbocsátunk neki?

 

(Forrás: f1fanatic.co.uk)

Shanghaira a Pirelli tőle szokatlan ötlettel állt elő. Még sosem fordult elő, hogy az olasz-kínaiak elhozzák a szuperlágy abroncsaikat is, egészen eddig. Mint kiderült, a nem éppen átlagos körülmények nem a legjobb barátai a piros jelzésű köpenyeknek, így a kvalifikáció (ami ismét a régi, hála az egy emberként protestáló csapatfőnököknek) és a rajt utáni első pár kör kivételével nem osztottak-nem szoroztak.

 

Annál inkább osztott-szorzott viszont az a négy defekt, ami történt három nap alatt, ebből három a szabadedzéseken, egy pedig a futam egyik potenciális esélyesénél a versenyen. A Pirelli, mivel nem rendelkezett még 2017-es szállítói szerződéssel, joggal mondhatta azt a felzúduló kritikákra, hogy „de hát ti kértek ilyen gumikat”, tegnap meg is kapták a zöld utat az FIA-tól, így elvileg a vegzálás lekerül a napirendről.

 

Pénteken az időjárás és a defektek miatt érdemben annyi derült ki, hogy a Ferrari versenytempója nagyon jó és a Red Bull is játszhatott a lepattanókra. A Haas vezetősége jó előre szólt, hogy itt ne várjanak semmi olyat tőlük, mint amit az előző két helyszínen műveltek, a kínai ring nem ízlik nekik. Lewis Hamilton is korán hátrányba került, váltót cseréltek a címvédő autójában, emiatt máris lemondhatott a pole pozícióból való rajtolásról, aminek, mint láthattuk, fokozott értéke van idén.

 

Az időmérőn Hamilton gyakorlatilag a másnapi vastag pontszerzésről is lemondhatott. Kiderült, a váltó mellett az erőforrásba is bele kell nyúlni (erre Monacóig rá se kívántak nézni), a brit nem is futott mért kört. Csak azért nem lett egyből utolsó, mert előtte Pascal Wehrlein írta le az autóját a célegyenes egyik pocsolyáján áthajtva, nem tudta megfogni a nyitott DRS miatt ideges autóját. Nagy csillaghullás nem történt az időmérőn és különösebben izgalmasabb se volt, mint az eltakarított eliminációs rendszerű, de azt elmondhatjuk, hogy láttunk egy gyenge tragikomédiát, hála a nem éppen túlvezérelt kínai pályabíróknak. Kommentátoraink meg is jegyezték, hogy láthatóan nem a magyarok dolgoznak Shanghaiban és való igaz, volna mit tanulni. A Force India is kiterjesztette saját szappanoperáját (a tulajdonosok nagyon kerülik a csíkos rabruhát mostanság), egy rosszul rögzített kerékanya miatt Nico Hülkenberg Q3-as álmai véget értek, mert egyszer csak meglátta saját jobb elsőjét maga előtt, ez pedig a kínai horoszkóp szerint pénzbüntetést és háromhelyes rajtbüntetést jelent.

Nico Rosberg megszerezte idei első edzéselsőségét, miután mindkét Ferrari belehibázott a döntő mért körbe. Daniel Ricciardo köszönte szépen a maranellóiaknak és becsusszant eléjük az első sorba. Végre valahára nem csak az egyik Red Bull volt előkelő helyen, az eddig a kvalifikációkkal nagyon nem boldoguló Kvyat is erős kört futott. Valtteri Bottas és Sergio Pérez (főleg utóbbi, látva eddigi kínosan gyenge szombati eredményeit) jobban szerepelt a vártnál, a visszatérő Fernando Alonso egyből csapattársa előtt végzett, a két Toro Rosso Q3-as feltűnése pedig egyre inkább megszokott.

És Hamilton? Ő azt mondta, hogy nem kér a boxutcából történő startolásból, inkább feláll az utolsó kockába, amúgy is szeret hátulról felzárkózni, mint ahogy ezt többször bizonyította korábban.

 

Idén először mindenki fel tudott állni a rajtrácsra hiánytalanul, hogy aztán az eddigi legőrültebb startot kövessék el. Elöl Rosberg nem tudta kivédeni a kilövő Ricciardót, az ausztrál az élen vette az első trükkös kanyart. Azt a trükkös kanyart, ami szép számmal szedte áldozatait. A két Ferrari például majdnem egymást ütötte ki, mert nem tudtak mit tenni az egy bátor (és zseniális) manőverrel a belső ívre vetődő Kvyat ellen. A Scuderia kénytelen volt összes fellelhető első szárnyát kihozni a garázsból, mert Sebastian Vettelnek és Kimi Räikkönennek is kellett egy. Hátrébb Romain Grosjean találkozott Marcus Ericssonnal és a svéd csapattársa, Nasr is összeért a címvédő világbajnokkal. Hamilton autója maga alá kapta a saját szárnyát és a fent említett kollégákkal együtt a boxba hajtott. Nagy szerencséjükre annyi letört alkatrész került a pályára, hogy behívták a biztonsági autót, emiatt nem kellett nagy hátrányt ledolgozniuk. Mivel Rosberg szombaton húzott egy merészet és a közepes keverékű Pirellikkel nyerte meg az időmérőt (tehát ezeken is rajtolt), nem kényszerült gumicserére. Közvetlenül ezelőtt a vezető pozíciót is megörökölte, mert Daniel Ricciardo bal hátsó defektet kapott, ugyanúgy bal hátsót, mint Massáék pénteken, az ausztrált is várták a szerelők. A előkelőbb helyen autózók közül Kvyat, Bottas és Pérez is gumit cserélt, ahogy Lewis Hamilton is. A háromszoros bajnok megkapta a szuperlágy abroncsokat, hogy aztán egy kör múlva minden mindegy alapon le is cserélje őket, eleget téve ezzel az ide vonatkozó szabályoknak. A Safety Car kivonulása után Rosberg hamar elhúzott az üldözőktől, a közép-és végmezőnybe szorult két Ferraris és Hamilton pedig egymás után darálta be a lassabbakat maguk előtt. Elöl Kvyat jött fel a Mercedes németje mögé, de a csapattársa is villámgyors volt.

(Forrás: autosport.com)

 

Itt álljunk meg néhány rövid mondatra. Az már most nyilvánvaló, hogy a Red Bull karosszériája idén is messze a többiek felett áll, mint az elmúlt sok évben mindig. A verseny után már a Ferrari is elmondta, hogy jó döntés volt nem adni a saját erőforrásaikból az energiaitalosoknak és a saját szemszögükből nézve abszolút igazuk is van. Kínában legalábbis nagyon könnyen megverhették volna az olaszokat. Ha bejön a Kanadára ígért lóerőplusz a Renault-tól, akkor a svájci óra még hangosabban fog ketyegni, a Ferrari pedig nem tud tőle pihenni.

(Forrás: motorsport.com)

 

Sebastian Vettel egészen a harmadik helyig kúszott fel, nem akármilyen produkciót nyújtva. Amikor beérte Daniil Kvyatot, elérkezett a kerékcsere ideje. Együtt mentek be az orosszal és kiérkezéskor is még a Red Bull volt előrébb, de a négyszeres bajnok a következő körben előzött. Legalább a 15. helyről ért fel a másodikra. Kicsit hátrébb Ricciardo, Räikkönen és Hamilton kötelékben vadászott, egészen addig, ameddig az ausztrál el nem szakadt tőlük, könnyedén megelőzve a más stratégián futó Massát. Ugyanez a finn bajnoknak is sikerült, de Hamilton nem tudott mit kezdeni a Williamsszel. Körökön keresztül próbálta azt, amit normál esetben (?) azonnal sikerre kellett volna vigyen, lévén előnyösebb taktikát alkalmazott és az autója is jobb.

 

Első helyről a legkönnyebb nyerni...mondják azok, akik nem értenek hozzá. Az első helyet nem csak meg kell szerezni, meg is kell tartani. Az eddig eltelt három futamon a négy (legyen inkább három, Räikkönent reálisan kár bajnokesélyesnek nevezni, még Vettelt is alig...) címvárományos közül egyedül Nico Rosberg volt képes normális rajtokat produkálni, a jó start pedig egy nagyon fontos fűszere a futamgyőzelem receptjének. A német megszerezte karrierje 17. nagydíjgyőzelmét, ebből zsinóran hatot a hat utolsó állomáson. Könnyű kiszámolni, hogy a tabellát száz százalékos teljesítménnyel uralja. A pódiumra a kisebbfajta csodát végrehajtó Vettel és a legsikeresebb orosz F1-es versenyzővé váló Kvyat állt még fel.

 

A Vettel-Kvyat szájkarate inkább volt kínos, mint vicces, az orosz a lehető legjobban reagált az olaszos vonásokat egyre inkább magán hordozó bajnok nyafogására. Kvyat elmondta, hogy ez a versenyzés, ő így vezet, máskor is így fog. Ne legyenek kétségeink, hogy Ayrton Senna, Nigel Mansell vagy Keke Rosberg (akihez én a legtöbbet hasonlítom Kvyatot) ugyanúgy bevetette volna magát a belső ívre. Vettel most egy kicsit a vakmerőség ellen állandóan panaszkodó Alain Prostot játszotta. El lehet ismerni, hogy ketten kétféleképpen ítélték meg a helyzetet, meg hogy Vettel fel volt pörögve, miután le is nullázhatta volna a komplett csapat futamát, de hogy a fiatal red bullos semmi rosszat nem csinált, az kétszáz százalék.

(Forrás: dailymail.co.uk)

 

Daniel Ricciardo továbbra is a pontverseny harmadik helyén áll, miután harmadik negyedik helyét gyűjtötte be és az egész mezőny talán legjobb teljesítményét ő nyújtotta. Kimi Räikkönen ötödik helye is dícséretes, nem kevésbé a már megint elbarmolt startégiával Hamilton előtt befutó Felipe Massa hatodik pozíciója. A brazil eddig sokkal jobb viszonyt ápol az autójával, mint finn csapattársa, aki csak az időmérőkön villog.

A címvédő tehát hetedik lett, ami szintén elég erős a legutolsó helyről, ráadásul öt boxkiállással, ám egyre inkább meg kell tanulnia szépen kiejteni a „hosszú még a szezon” című közhelyet, ha az újságírók a közte és Rosberg közötti pontkülönbségről kérdezik. Végülis jogos: hosszú még a szezon.

Max Verstappen és Carlos Sainz a legvégén elkapta a már említett Bottast, így a finn csak egy ponttal járult hozzá Sir Frank Williams születésnapi ajándékához.

A középmezőnyben állandó volt a liftezés, Sergio Pérez ment a harmadik helyen is, végül kiszorult a pontzónából. Mögötte a két McLaren érkezett Alonso-Button sorrendben, tökéletesen eltérő stratégián, de egymás után. A brit szerint nem volt szerencséjük, mert az autó képes lett volna pontokat szerezni, Alonso viszont úgy látja, csak ennyi volt benne. Ezúttal végre Esteban Gutiérrez is célba ért, méghozzá egész jó teljesítménnyel ahhoz képest, mennyire idegenül mozgott a csapata egész hétvégén a kínai pályán. Nico Hülkenberg a futam legbalszerencsésebb embere lett, az egész futama pocsék volt és még meg is büntették, mert túl lassan (!) haladt a boxutcában. Marcus Ericsson és a Sauber erejéből egy 16. helyezésre futotta, de még így is jócskán felülmúlta az elején ütköző Nasrt, aki csak huszadik lett. A svéd mögött zárt a jobbik (!) Renault-s Magnussen, a franciák olyan szinten semmilyenek voltak egész hétvégén a dán defektjét leszámítva, hogy az is valami, hogy bele tudom őket összetett mondattal fogalmazni a cikkbe. Pascal Wehrlein, sőt Rio Haryanto is haladt pontszerző helyeken a verseny elején, de végül csak a 18. és 21. helyezés jutott nekik. A német mögött a saját versenyét már a legelején elkukázó Grosjean végzett. A Renault-s Jolyon Palmer zárta a sort, aki szürke volt, mint Birmingham bármikor. Minden versenyző célba ért, ami a rajtot látva kisebb meglepetés.

 

Nico Rosberg sorozata sokatmondó. Hasonlóra eddig csak bizonyos Alberto Ascari, Sebastian Vettel és Michael Schumacher nevű urak voltak képesek, közülük a „leggyengébb” Ascari is kétszeres világbajnok. Legfrissebb győzelmével Rosberg megelőzte az örökranglistán azt a Stirling Mosst, akit minden idők legjobb nem-világbajnok versenyzőjének neveznek sokan. Ő lesz a XXI. századi Moss? Vagy az új Mika Häkkinen? Egyáltalán nem mindegy.

Sir Stirling és Rosberg 2014-ben. (Forrás: motorsport.com)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr658646040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2016.04.19. 22:09:49

Lehet tényleg módosítani kell azt a Ringre szánt pólót Dan(ny) come to Ferrarira :D Nagyon bírom őket.

A saját cikkemben annyiban megvédtem Vettelt, hogy nagy nyomás van rajta, hogy előrébb vigye a csapatot, mert ahogy te is írtad, Raikkönen felvillanásai ide vagy oda, ott ő a húzóerő. Végre megtudhatták volna, mire képesek, erre majdnem nulláztak. Rai Ferrarija Vettel nélkül is megcsúszott, jó hogy nem kaptunk ennél nagyobb balesetet.

A Mercedes és a Ferrari most visszaszámol Barcelonáig, egyik a rajtjaira, a másik a motorjára várja a gyógyírt. Rosberg pedig köszöni, elégedett. Én is az vagyok vele. Legyen Hakkinen 2.0. Ő is sokat várt az első győzelmére, és még többet, hogy bajnok lehessen. De ehhez még a Mercedesnek is lesz egy-két szava. Továbbra is tartom, hogy nincs egyenlő bánásmód.