Rascasse F1 Blog

Hungaroring 30 (2. rész)

2015. július 17. 14:12 - CheTamás

Harminc emlékezetes pillanat

Hazai nagydíjunk idén jubilál, a 30. versenyhétvégére készülhetünk. Sokaknak ez csak egy szám, de ha belegondolunk abba, hogy már csak két olyan legenda áll előttünk a folyamatos futamrendezési listán, mint Monza és Monaco, plusz az első sikeres öt év dacára a kilencvenes években állandó bajban volt a magyar helyszín, mindjárt szebben hangzik az a harmincas. Ebben a cikkben -három részre bontva- 30 emlékezetes pillanatot veszek elő a harmincéves Hungaroring "albumából":

20. Taki Inoue

A japán pilóta nem a tehetségéről volt híres. 1995-ben az Arrowshoz fizette be magát, de mindenki a monacói és magyar futamokról emlékszik rá. A hercegségben úgy sikerült ütköznie a biztonsági autóval, hogy kocsiját már traileren vontatták. Magyarországon még ennél is bizarrabb dolog történt: miután motorhiba miatt félreállt, a pályabírók nem siettek eloltani a füstölgő Arrowst. Inoue elvette a poroltót az egyiktől, hogy majd ő megoldja, ekkor érkezett az orvosi autó és elütötte a versenyzőt. Taki azóta gyakran botránkoztatja meg az embereket a közösségi oldalon humorosnak mondott bejegyzéseivel és büszkén viseli az "Elmúlt két évtized legrosszabb versenyzője" kitüntető címet.

Forrás: f1-history.deviantart.com

 

19. Az F1 betört a Vasfüggöny mögé

Rekordidő alatt felépült pályán, rekordszámú közönség előtt futották a legelső Magyar Nagydíjat, Bernie Ecclestone elérte, hogy a szocialista blokk is kapjon a kapitalista körforgásból. 200 ezer néző érkezett a Szerjózsa minden irányából, mert ezt látni kellett. A futamon két brazil játszotta a főszerepet, Nelson Piquet és a pole-pozíciót megszerző Ayrton Senna oda-vissza előzgette egymást, hogy végül Nelson vegye át a Hollóházi porcelánkupát. A harmadik bajnoki címéért hajtó Piquet-nek meg kellett izzadnia az elsőségért, összesen háromszor előzte meg Sennát, az utolsó igencsak szépségdíjasra sikeredett. Az egész versenynapról érdekes írás olvasható Dávid Sándor blogján.

Forrás: F1cirkusz.blog.hu

 

18. Senna vs Prost

A brazil legendának félelmetes statisztikája van a Hungaroringen, 1986 és 1992 között vagy nyert vagy második lett, háromszor az első rajthelyet is megszerezte, ugyanennyiszer intették le elsőként a futamok végén. A Professzornak ezzel szemben sosem ment igazán jól nálunk. Egy második és egy harmadik helyet tud felmutatni, többször hangoztatta is, hogy nincs szerencséje Magyarországon. 1993-ban végre megszerezte a pole-t, de a felvezető körben lefulladt a Williams. A szabály értelmében az utolsó helyről kellett indulnia és bár pillanatok alatt felzárkózott az élmenőkre, a boxban túl lendületesen tették le az autót az emelőről és eltört a hátsó légterelő. Körökön át javították a szerelők, végül Prost a 12. helyen ért célba, hét kör hátrányban.

Forrás: pinterest.com

 

17. Bajnokavatások a Ringen

Hiába rendezzük immár harminc éve mindig nyáron a Magyar Nagydíjat, kétszer már megesett, hogy nálunk avattak bajnokot. Először 1992-ben, amikor Nigel Mansell annyi év után végre úgy teljesített egy szezont, hogy senki nem állíthatta meg. A Hungaroringen már csak annyi dolga volt, hogy négy ponttal többet szerez csapattársánál, Patresénél. Az olasz került pole-pozícióba és egy darabig vezette is a futamot, ám kicsúszott. Innentől Ayrton Senna diktált és kényelmesen nyert. Mansell befutott a második helyen, ez pedig bőven elég volt neki a koronázáshoz. 2001-ben Michael Schumachernek állt a zászló, az ekkor háromszoros bajnok németnek három egységgel kellett felülmúlnia David Coulthardot. Megnyerte a versenyt, a skót pedig csak harmadik lett, a hat pontos differencia miatt Schumi ettől kezdve négyszeres világbajnoknak hívhatta magát.

Forrás: teladoiolamerica.net

 

16. A Fotó

Sok legendás felvétel készült már 1950 óta, de kevesen vitatják, hogy az 1986-ban Estorilban készített ott van a leghíresebbek között. Ebben az egyébként zseniális (ha nem a legzseniálisabb) szezonban négyen harcoltak a bajnoki címért, össze is ültették Prostot, Sennát, Mansellt és Piquet-t. 2000-ben a Hungaroringen Bernie Ecclestone elhatározta, hogy feléleszti a hagyományt, fogta Schumachert, Häkkinent, Coulthardot és Barrichellót és lefényképeztette magát velük. Érdemes nézni DC arcát és kiderül, mennyire spontán volt az egész.

Forrás: gettyimages.co.uk

 

15. A Hungaroring legnagyobb balesete

Szerencsére a magyar pályán nem volt sok nagy bukás, de 2009-ben úgy alakult, hogy az egész világ fokozott figyelemmel követte a kvalifikációt. Az időmérő második részében Felipe Massa nagyjából 280 km/h-s sebességgel vágódott a Mansell-kanyar után a gumifalba. Hamarosan kiderült, hogy a brazil előtt haladó Barrichello autójáról szabadult el egy kb 80 dekagrammos rugó, ez találta el honfitársa fejét. A koponyatörést szenvedett Massát azonnal az Állami Egészségügyi Központba vitték, ahol a magyar orvosoknak sikerült megmenteniük. Nekik köszönhetően a pilóta "csak" egy fél évet hagyott ki, a következő szezonban már vezetett, azóta többször is meglátogatta a Központot, amikor erre járt a Forma-1. 

Forrás: f1-site.com

 

14. Belga védőjátékos

Thierry Boutsent sosem sorolták a legnagyobbak közé, de amikor jó autója volt, szép csendben tette a dolgát. 1990-ben megszerezte a pole pozíciót a Hungaroringen Williamses csapattársa, a nálunk mindig kiválóan vezető Patrese előtt. Ha már ott volt, úgy gondolta, hogy boxkiállás nélkül teljesíti a futamot és nem engedi át a vezető helyet senkinek. Próbálkozott Gerhard Berger, Sandro Nannini is, majd utóbbi kilökése után Ayrton Senna is odaért, de nem sikerült megtörniük Boutsent, aki így rajt-cél győzelmet aratott. Év végén mégis elküldték a csapattól Mansell kedvéért, ettől kezdve sosem volt az élmezőnyben.

Forrás: thejudge13.com

 

13. Tűpontos rajtok

Ha valaki könyvet írna arról, hogyan kell F1-es autóval rajtolni, Mika Häkkinen és Felipe Massa startjait simán lehetne használni illusztrációnak. Mika 2000-ben ponthátránnyal érkezett Magyarországra, ráadásul az ellenfél, Schumacher szerezte meg az edzéselsőséget is. Mindenki tudta, hogy a magyar pályán nem könnyű előzni, de Häkkinen nem sokat tördődött ilyesmikkel, tökéletes rajtot vett a harmadik kockából, átvette a vezetést és simán nyerte a versenyt. 2008-ban Massa küzdött a bajnokságban Hamiltonnal, ő is a harmadik pozícióból várta a startot. Kilőtt a második sorból és külső íven (!) kerülte meg a két Mclarent. Többet vissza se nézett, élete egyik legjobb versenyét teljesítette volna, ha három körrel a leintés előtt nem romlik el az a Ferrari-motor. 

Forrás: f1fanatic.co.uk

 

12. A megismételhetetlen kör

Aki látta a 2006-os futamot, biztosan sosem felejti el. Amit Fernando Alonso ennek a versenynek az elején csinált, az klasszisteljesítmény. Nem zavarta, hogy esik, nem zavarta, hogy Schumi előtte van és nem zavarta, hogy a 15. helyről rajtol. A negyedik körig együtt zárkózott fel a német bajnokkal, majd gondolt egyet és a sikán előtt, a hatos számú kanyar külső ívén könnyedén megkerülte. A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a Renault-n feszülő Michelin gumik fényévekkel jobbak voltak a Ferrari Bridgestone-jainál, de a fiatal spanyol ebben a szakaszban akkor is más ligában "focizott".

Forrás: f1fanatic.co.uk

 

11. A Nagy Testvér mindent lát

Pár éve a Red Bull hivatalos magazinja, a Red Bulletin a Magyar Nagydíjról kérdezgetett pár korábbi versenyzőt. Többen megemlítették, hogy csodálkoztak azon a már-már ijesztő fegyelmezettségen, ami a rajt előtt a nézőtéren uralkodott. Hiába voltak kint 200 ezren, totális csendben várták a startot. Ilyet sehol máshol nem tapasztalt senki, a nyugati országokban nyüzsgés volt, zene is szólt, nálunk pedig a pilóták könnyedén beszélgethettek a rajtrácson szerelőikkel. Szerencsére a Vasfüggöny mögötti pedantéria hamar feloldódott.

Forrás: lapajszerint.blog.hu

 

 

 

 

Hamarosan érkezik a befejező rész!

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr117635442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2015.07.17. 20:12:14

Nem is olyan rossz helyszín ez a Hungaroring :) Szocsinak pl. nem lesz 30 pillanata.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.07.17. 21:44:18

@MRNN_F1: Wehe, nálad a pont! :D

@F1 Diary: Köszönöm ismét, arra elvileg szerdáig kell várni. Hadd kérdezzem meg, ha már címlap nélkül is ilyen gyorsan reagáltál, te lennél az egy szem követőm? Akkor azt is köszönöm!
süti beállítások módosítása