Hazai nagydíjunk idén jubilál, a 30. versenyhétvégére készülhetünk. Sokaknak ez csak egy szám, de ha belegondolunk abba, hogy már csak két olyan legenda áll előttünk a folyamatos futamrendezési listán, mint Monza és Monaco, plusz az első sikeres öt év dacára a kilencvenes években állandó bajban volt a magyar helyszín, mindjárt szebben hangzik az a harmincas. Ebben a cikkben -három részre bontva- 30 emlékezetes pillanatot veszek elő a harmincéves Hungaroring "albumából":
20. Taki Inoue
A japán pilóta nem a tehetségéről volt híres. 1995-ben az Arrowshoz fizette be magát, de mindenki a monacói és magyar futamokról emlékszik rá. A hercegségben úgy sikerült ütköznie a biztonsági autóval, hogy kocsiját már traileren vontatták. Magyarországon még ennél is bizarrabb dolog történt: miután motorhiba miatt félreállt, a pályabírók nem siettek eloltani a füstölgő Arrowst. Inoue elvette a poroltót az egyiktől, hogy majd ő megoldja, ekkor érkezett az orvosi autó és elütötte a versenyzőt. Taki azóta gyakran botránkoztatja meg az embereket a közösségi oldalon humorosnak mondott bejegyzéseivel és büszkén viseli az "Elmúlt két évtized legrosszabb versenyzője" kitüntető címet.
Forrás: f1-history.deviantart.com |
19. Az F1 betört a Vasfüggöny mögé
Rekordidő alatt felépült pályán, rekordszámú közönség előtt futották a legelső Magyar Nagydíjat, Bernie Ecclestone elérte, hogy a szocialista blokk is kapjon a kapitalista körforgásból. 200 ezer néző érkezett a Szerjózsa minden irányából, mert ezt látni kellett. A futamon két brazil játszotta a főszerepet, Nelson Piquet és a pole-pozíciót megszerző Ayrton Senna oda-vissza előzgette egymást, hogy végül Nelson vegye át a Hollóházi porcelánkupát. A harmadik bajnoki címéért hajtó Piquet-nek meg kellett izzadnia az elsőségért, összesen háromszor előzte meg Sennát, az utolsó igencsak szépségdíjasra sikeredett. Az egész versenynapról érdekes írás olvasható Dávid Sándor blogján.
Forrás: F1cirkusz.blog.hu |
18. Senna vs Prost
A brazil legendának félelmetes statisztikája van a Hungaroringen, 1986 és 1992 között vagy nyert vagy második lett, háromszor az első rajthelyet is megszerezte, ugyanennyiszer intették le elsőként a futamok végén. A Professzornak ezzel szemben sosem ment igazán jól nálunk. Egy második és egy harmadik helyet tud felmutatni, többször hangoztatta is, hogy nincs szerencséje Magyarországon. 1993-ban végre megszerezte a pole-t, de a felvezető körben lefulladt a Williams. A szabály értelmében az utolsó helyről kellett indulnia és bár pillanatok alatt felzárkózott az élmenőkre, a boxban túl lendületesen tették le az autót az emelőről és eltört a hátsó légterelő. Körökön át javították a szerelők, végül Prost a 12. helyen ért célba, hét kör hátrányban.
Forrás: pinterest.com |
17. Bajnokavatások a Ringen
Hiába rendezzük immár harminc éve mindig nyáron a Magyar Nagydíjat, kétszer már megesett, hogy nálunk avattak bajnokot. Először 1992-ben, amikor Nigel Mansell annyi év után végre úgy teljesített egy szezont, hogy senki nem állíthatta meg. A Hungaroringen már csak annyi dolga volt, hogy négy ponttal többet szerez csapattársánál, Patresénél. Az olasz került pole-pozícióba és egy darabig vezette is a futamot, ám kicsúszott. Innentől Ayrton Senna diktált és kényelmesen nyert. Mansell befutott a második helyen, ez pedig bőven elég volt neki a koronázáshoz. 2001-ben Michael Schumachernek állt a zászló, az ekkor háromszoros bajnok németnek három egységgel kellett felülmúlnia David Coulthardot. Megnyerte a versenyt, a skót pedig csak harmadik lett, a hat pontos differencia miatt Schumi ettől kezdve négyszeres világbajnoknak hívhatta magát.
Forrás: teladoiolamerica.net |
16. A Fotó
Sok legendás felvétel készült már 1950 óta, de kevesen vitatják, hogy az 1986-ban Estorilban készített ott van a leghíresebbek között. Ebben az egyébként zseniális (ha nem a legzseniálisabb) szezonban négyen harcoltak a bajnoki címért, össze is ültették Prostot, Sennát, Mansellt és Piquet-t. 2000-ben a Hungaroringen Bernie Ecclestone elhatározta, hogy feléleszti a hagyományt, fogta Schumachert, Häkkinent, Coulthardot és Barrichellót és lefényképeztette magát velük. Érdemes nézni DC arcát és kiderül, mennyire spontán volt az egész.
Forrás: gettyimages.co.uk |
15. A Hungaroring legnagyobb balesete
Szerencsére a magyar pályán nem volt sok nagy bukás, de 2009-ben úgy alakult, hogy az egész világ fokozott figyelemmel követte a kvalifikációt. Az időmérő második részében Felipe Massa nagyjából 280 km/h-s sebességgel vágódott a Mansell-kanyar után a gumifalba. Hamarosan kiderült, hogy a brazil előtt haladó Barrichello autójáról szabadult el egy kb 80 dekagrammos rugó, ez találta el honfitársa fejét. A koponyatörést szenvedett Massát azonnal az Állami Egészségügyi Központba vitték, ahol a magyar orvosoknak sikerült megmenteniük. Nekik köszönhetően a pilóta "csak" egy fél évet hagyott ki, a következő szezonban már vezetett, azóta többször is meglátogatta a Központot, amikor erre járt a Forma-1.
Forrás: f1-site.com |
14. Belga védőjátékos
Thierry Boutsent sosem sorolták a legnagyobbak közé, de amikor jó autója volt, szép csendben tette a dolgát. 1990-ben megszerezte a pole pozíciót a Hungaroringen Williamses csapattársa, a nálunk mindig kiválóan vezető Patrese előtt. Ha már ott volt, úgy gondolta, hogy boxkiállás nélkül teljesíti a futamot és nem engedi át a vezető helyet senkinek. Próbálkozott Gerhard Berger, Sandro Nannini is, majd utóbbi kilökése után Ayrton Senna is odaért, de nem sikerült megtörniük Boutsent, aki így rajt-cél győzelmet aratott. Év végén mégis elküldték a csapattól Mansell kedvéért, ettől kezdve sosem volt az élmezőnyben.
Forrás: thejudge13.com |
13. Tűpontos rajtok
Ha valaki könyvet írna arról, hogyan kell F1-es autóval rajtolni, Mika Häkkinen és Felipe Massa startjait simán lehetne használni illusztrációnak. Mika 2000-ben ponthátránnyal érkezett Magyarországra, ráadásul az ellenfél, Schumacher szerezte meg az edzéselsőséget is. Mindenki tudta, hogy a magyar pályán nem könnyű előzni, de Häkkinen nem sokat tördődött ilyesmikkel, tökéletes rajtot vett a harmadik kockából, átvette a vezetést és simán nyerte a versenyt. 2008-ban Massa küzdött a bajnokságban Hamiltonnal, ő is a harmadik pozícióból várta a startot. Kilőtt a második sorból és külső íven (!) kerülte meg a két Mclarent. Többet vissza se nézett, élete egyik legjobb versenyét teljesítette volna, ha három körrel a leintés előtt nem romlik el az a Ferrari-motor.
Forrás: f1fanatic.co.uk |
12. A megismételhetetlen kör
Aki látta a 2006-os futamot, biztosan sosem felejti el. Amit Fernando Alonso ennek a versenynek az elején csinált, az klasszisteljesítmény. Nem zavarta, hogy esik, nem zavarta, hogy Schumi előtte van és nem zavarta, hogy a 15. helyről rajtol. A negyedik körig együtt zárkózott fel a német bajnokkal, majd gondolt egyet és a sikán előtt, a hatos számú kanyar külső ívén könnyedén megkerülte. A teljesség kedvéért meg kell említeni, hogy a Renault-n feszülő Michelin gumik fényévekkel jobbak voltak a Ferrari Bridgestone-jainál, de a fiatal spanyol ebben a szakaszban akkor is más ligában "focizott".
Forrás: f1fanatic.co.uk |
11. A Nagy Testvér mindent lát
Pár éve a Red Bull hivatalos magazinja, a Red Bulletin a Magyar Nagydíjról kérdezgetett pár korábbi versenyzőt. Többen megemlítették, hogy csodálkoztak azon a már-már ijesztő fegyelmezettségen, ami a rajt előtt a nézőtéren uralkodott. Hiába voltak kint 200 ezren, totális csendben várták a startot. Ilyet sehol máshol nem tapasztalt senki, a nyugati országokban nyüzsgés volt, zene is szólt, nálunk pedig a pilóták könnyedén beszélgethettek a rajtrácson szerelőikkel. Szerencsére a Vasfüggöny mögötti pedantéria hamar feloldódott.
Forrás: lapajszerint.blog.hu |
|
|
|
Hamarosan érkezik a befejező rész!