Rascasse F1 Blog

Hungaroring 30 (3.rész)

2015. július 21. 13:41 - CheTamás

A legemlékezetesebb pillanatok

Hazai nagydíjunk idén jubilál, a 30. versenyhétvégére készülhetünk. Sokaknak ez csak egy szám, de ha belegondolunk abba, hogy már csak két olyan legenda áll előttünk a folyamatos futamrendezési listán, mint Monza és Monaco, plusz az első sikeres öt év dacára a kilencvenes években állandó bajban volt a magyar helyszín, mindjárt szebben hangzik az a harmincas. Ebben a cikkben -három részre bontva- 30 emlékezetes pillanatot veszek elő a harmincéves Hungaroring "albumából":

10. Nigel Mansell

Ha ki kéne választani valakit a harmincéves Hungaroring arcának, nagyon sokan szavaznának a bajszos bajnokra. Mansell megjárta nálunk a mennyet és a poklot is. 1987-ben az időmérő napján ünnepelte születésnapját, meg is szerezte a pole-t, majd simán vezetett, de elhagyta a kerekét rögzítő csavart és kiesett. Egy év múlva nem csak a Williams gyengélkedett a harmatos Judd motorokkal, Nigel sem volt egészséges. 41 fokos lázzal versenyzett a 60. körig, ekkor szállt ki, a következő két futamot pedig kihagyta kórházi kezelése miatt. 1989-ben a Ring történetének legzseniálisabb előzését mutatta be Senna ellen és nyert a Ferrarival, 1992-ben pedig nálunk koronázták világbajnokká annyi balszerencsés esztendő után.

Forrás: formula1.com

 

9. One hit wonders

Vannak néhányan, akikre nem úgy emlékszünk mint az F1 legfényesebb csillagaira, de a Hungaroringen villantottak. Dumfries gróf, azaz Johnny Dumfries 1986-ban a Lotusnál vezetett, miután Senna rá szavazott Derek Warwick ellenében. Nálunk teljesítette F1-es karrierje legjobb hétvégéjét, a nyolcadik rajtkockából rajtolva ötödikként intették le. Ezen kívül még egyszer szerzett pontot a szezonzárón. 1989-ben a kis bresciai Scuderia Italia csapatban versenyző Alex Caffi remekelt, tökéletesen kihasználta a Pirelli kiváló abroncsait. A harmadik helyről startolhatott, sokáig Prosttal és Bergerrel küzdött, de a végén csak hetedik lett. Két év múlva az akkor újonc Jordan csapat pilótája, Bertrand Gachot futotta a leggyorsabb kört. Pedro De la Rosa is szereti a magyar pályát, a 2006-os futamon megszerezte pályafutása egyetlen dobogós helyezését, majd 2010-ben is pontszerző lett, így a magyar állomás az egyetlen, ahol ez egynél többször sikerült neki.

Gachot és a Jordan, gyönyörű ez a gép (Forrás: gettyimages.co.uk)

 

8. Az 1997-es verseny

Ebben a szezonban a Magyar Nagydíj volt az egyik legemlékezetesebb forduló. Sokan már pénteken is csak bámultak, amikor az eddig csak küszködő Arrows bajnoki címvédő versenyzője, Damon Hill az elsők között haladt a szabadedzéseken, majd harmadik lett a kvalifikáción. Hill napjáról később még lesz szó. A rajt után Heinz-Harald Frentzen vágott az élre és kényelmesen vezetett, amikor a 29. körben kénytelen volt kiszállni kigyulladó Williamséből. Hill korábban már letudta a bajnoki címért csatázó Schumachert és Villeneuve-öt, átvette a vezetést és tartotta is azt a legutolsó körig. Végül nem sikerült beimádkoznia a több sebből vérző Arrows-t a célba, csak második lett a Williams 100. győzelmét megszerző Villeneuve mögött, de még így is ez lett a kiscsapat legjobb eredménye, melyet soha többé még csak megközelíteni sem tudott. 

Forrás: conceptcarz.com

 

7. Magyar elsők és egy kis számmisztika

Többen is a Hungaroringen szerezték meg életük első győzelmét. Először Damon Hill örülhetett, 1993-ban, miután az ezt megelőző két versenyt is vezető helyről adta fel, kihasználta Alain Prost visszaesését és hatalmas előnnyel nyerte meg a futamot. A mögötte befutó Patrese egy perccel és tíz másodperccel követte Hillt. Érdekesség, hogy ez volt a legelső alkalom, hogy 0-s rajtszámú autó ünnepelhetett a célban. 2003-ban a fiatal Fernando Alonso oktatta a mezőnyt, lekörözte Michael Schumachert és rajt-cél győzelemmel lett a Forma-1 legfiatalabb és egyben első spanyol futamgyőztese. 2006-ban a hondás Jenson Button nyert a 14. helyről rajtolva. Button a 113. nagydíján nyert először, ő lett az első angol győztes 1999 óta (addig csak a skót Coulthard vitézkedett). A gyári Honda csapat 1967-ben nyert utoljára. 2008-ban Heikki Kovalainen használta ki, hogy Massa autója megállt a verseny vége előtt. A finn lett a Forma-1 történetének 100. futamgyőztese, ráadásul a 23. Magyar Nagydíjat nyerte meg a 23-as rajtszámú McLaren MP4-23-mal.

Forrás: grandprix.com

 

6. Senna álomköre

1991-ben a Williams-Renault-k komolyan ráéreztek a versenyzésre, Nigel Mansell egyre jobban veszélyeztette Ayrton Senna szezonját. A brazil tudta, hogy a Hungaroringen csak akkor van esélye a győzelemre, ha az élről indul. Körét nem lehet annyival elintézni, hogy megszerezte a első helyet. Döbbenetes körrekordot futott, végül 1,2 másodperccel verte meg Patresét és Mansellt, 2,2-vel a hatodik helyen végző Ferraris Alesit, 3,8-cal a 11. helyezett Piquet-t és 6,1-gyel az utolsó helyen kvalifikáló újonc Häkkinent. Ja és a versenyt is megnyerte. 

Forrás: formula1.com

 

5. McLaren-botrány

A wokingiak abban a szerencsés helyzetben voltak 2007-ben, hogy mindkét versenyzőjük esélyes volt a bajnoki címre, de a helyzetével és a favorizált újonc Lewis Hamiltonnal egyre elégedetlenebb Fernando Alonso már erősen kifelé tekintgetett a csapatból. A McLarennek eddig is komoly fejfájásokat okozott a "Stepneygate" (kémügy), a magyarországi időmérőn azonban kicsúcsosodott a botrány. Hamilton nem engedte maga elé Alonsót, megszegve ezzel a csapatutasítást, a spanyol ezért bosszúból betartott a kollégának, az edzés végén addig várakozott a boxban, hogy ő még el tudja kezdeni a gyors kört, a brit viszont már ne. Ron Dennis másnap reggel számon kérte Alonsót, aki dühében "megfenyegette", hogy feltárja kémügyes bizonyítékait az FIA-nál. Végül a spanyolt öthelyes rajtbüntetéssel a hatodik kockába száműzték, a csapat magyarországi konstruktőri pontjait pedig elvették. Hamilton az élről rajtolva megnyerte a versenyt, de a McLarent egy hónap múlva kizárták a csapatok bajnokságából és rekordmennyiségű (100 millió $) pénzbüntetést szabtak ki rájuk. 

Forrás: f1fanatic.co.uk

 

4. Akkor sem írom le, hogy Hova tűnt Damon Hill...

Az 1997-es futamról már volt szó korábban, de egy toplistában nem lehet csak úgy elmenni az 1996-os bajnok hőstette mellett. Már az is csodaszámba ment, hogy megszerezte a harmadik rajtkockát, mert a gyenge Yamaha motorokkal felszerelt Arrows addig ennek a közelébe sem jutott. A Magyar Nagydíjig a címvédő egyetlen megszerzett ponttal szerénykedett, ezen a délutánon azonban valami démon szállhatta meg Damont [ ;) ] és a Bridgestone-t. Hill kilőtt a startnál, azonnal megelőzte Villeneuve-öt és tapadt Michael Schumacherre. A 11. körben őt is befogta és szépen húzott el a mezőnytől. Kényelmes 35 másodperces előnyre tett szert, a nézők már készülhettek az Arrows, a Yamaha és a Bridgestone első futamgyőzelmére. Három körrel a leintés előtt még 33 szekundummal vezetett JV előtt, de a következő fordulóra a kanadai már kilencet lefaragott. Kiderült, az Arrowsban elromlott a hidraulika és a váltóval, valamint a gázpedállal is voltak gondok. Az utolsó kört még elsőként kezdte Hill, de már csak három és fél másodperc előnnyel, ezt viszont már nem lehetett egy ezer sebből vérző autóval megtartani. Villeneuve a füvön előzött és nyert, de a hétvége hőse a kis angol csapat és a címvédő világbajnok lett, aki így is az Arrows utolsó pódiumát érte el az alakulat 2002-es megszűnéséig.

Forrás: crash.net

 

3. Schumi+Brawn=98

Michael Schumacher és Ross Brawn sok szép sikert élt meg együtt, de amit az 1998-as Magyar Nagydíjon csináltak, az a sportág aranykönyvében foglal helyet. A szezon első felét a McLarenek nyomasztó fölénye fémjelezte, de nyárra magára talált a Scuderia is. Nálunk (is) Mika Häkkinen szerezte meg a pole pozíciót David Coulthard előtt, a német bajnok csak a harmadik lett. Ross Brawn, az atomfizikus tudta, hogy csak akkor maradnak lőtávolon belül a bajnokságban, ha itt nyernek, de ez csak akkor volt lehetséges, ha kijátszák a wokingiak hagyományosan konzervatív versenystratégiáját. A második boxkiállásig úgy ment minden, ahogy szokott, de itt Brawn egy hosszabb kiállási szakasz helyett két rövidet húzott. Utasította Schumachert, hogy fusson 19-20 "időmérős" kört, ő pedig ezt végre is hajtotta, a harmadik kiállása után DC elé tért vissza a boxból. Mika autója időközben elromlott és csak hatodik lett, de talán még ő sem tudott volna mit tenni a Schumi-Brawn páros zsenialitása ellen. A német a futam után pályafutása egyik legnagyobb sikerének nevezte ezt a győzelmet, teljes joggal.

Forrás: f1-history.deviantart.com

 

2. A 2006-os Magyar Nagydíj

Ebben az évben Alonso és Schumacher csatájáról szólt minden és nem is kellett várni a verseny napjáig, hogy akciót lássunk. Pénteken a spanyolt megbüntették, mert idegességében "féktesztelte" a holland Doornbost. Alonso másnap tett róla, hogy a hétszeres bajnok is így járjon, ezért amikor a harmadik tréninget piros zászlóval félbeszakították, a címvédő lassított, a német pedig megelőzte (de például Kubica nem). A szabályok értelmében piros zászlós előzés miatt Schumi is megkapta ugyanazt a büntetést, azaz a kvalifikáció után hozzáadtak két másodpercet elért idejükhöz. Schumacher a 11., Alonso pedig a 15. kockába került. A legelső esős Magyar Nagydíjat Kimi Räikkönen kezdte a legjobban, megtartva szombati első pozícióját. A két büntetett bajnok villámgyorsan előreverekedte magát, Alonso még Schumit is lehagyta, méghozzá mesterien. A német nagyon szenvedett a Bridgestone esőgumijain, ráadásul első vezetőszárnya is megrongálódott. Miután Räikkönen ütközött a lekörözendő Liuzzival, Alonso került az élre, mögötte pedig az a Jenson Button nyomult a Hondával, aki a 14. helyről rajtolt. A spanyol száraz gumikra váltott, ekkor jött a dráma: a jobb hátsó kerékanya elszabadult, a címvédő pedig kiesett. Eközben Michael Schumacher egészen a második helyig jutott körhátrányból, ám agyonhasznált intermediate gumikon ment, a mögötte jövők pedig jóval újabb szárazakon, Pedro De la Rosa és Nick Heidfeld is megelőzte Schumit. Amikor a két német előzésére került sor, a Ferrari és a BMW összeért, Schumacher felfüggesztése pedig úgy megrongálódott, hogy két körrel a vége előtt kénytelen volt feladni a versenyt. Azt a versenyt, amit Jenson Button nyert meg De la Rosa és Heidfeld előtt és ha hozzátesszük, hogy az élete első futamát teljesítő Kubica pontot szerzett (volna, ha könnyűsége miatt ki nem zárják), kiderül, hogy nem véletlenül nevezik sokan ez a nagydíjat az évtized versenyének.

Forrás: telegraph.co.uk

 

1. A nagybetűs Előzés

Hogy tetszik mondani? A Hungaroringen nem lehet előzni? Nigel Mansell nem így gondolta 1989-ben. Miután csak a szégyenteljes 12. rajtkockát tudta megszerezni a Ferrarival, a szokásos Mansell-féle kíméletlen vezetésre volt szüksége, hogy jó eredményt érjen el. A legelső kör végére már négy helyet jött előre, majd szép előzések után az ötödik volt. Ekkor le kellett dolgoznia majdnem 20 másodpercet az élen haladók ellen, de ez sem okozott gondot neki. Miután Berger kiment a boxba, majd kiesett, és Prostot is megelőzte (hatalmas stílusérzékkel a Mansell-kanyar előtt), felzárkózott a versenyt vezető Patresére és Sennára. A végig vezető olasznak gondjai voltak a lelassuló Williamsszel, Senna és Mansell is megelőzte. A bajszos brit gyorsabb volt a brazilnál, de nem tudott előzni, egészen addig a pillanatig, amikor az 58. körben utol nem érték a lekörözött Johanssont. Sennának a lehető legrosszabb ütemben, a kanyar utáni kigyorsítási ponton jött a műszaki hibás Onyx, nem tudott azonnal előzni, Mansell pedig ezt kihasználva kilőtt jobbra és mindkét autót otthagyta. A Forma-1 történetének egyik legkomolyabb manővere után aztán 25 másodperces előnyre tett szert és simán nyert. 

 

+1 A rózsaszínű autó

1992-ben egy bizonyos Brabham istálló nálunk futotta történetének legutolsó versenyét. A nagymúltú, legendás csapat a 80-as évek végén már csak küszködött és kimondhatatlan japán szponzoroktól várta a felemelkedést, hiába. Nem segített nekik az sem, hogy hölgyversenyzőt alkalmaztak, a Magyar Nagydíjra anyagai gondjaik odáig vezettek, hogy már csak az egy szem újonc, bizonyos Damon Hill volt a pilótájuk. Hill azonban minősítette magát a futamra ebben a minősíthetetlenre fényezett autóban, sőt még be is fejezte azt a 11., utolsó helyen, négy kör hátrányban. Az ezt követő belga fordulóra a Brabham már nem utazott el. Hill saját maga mondta el a rózsaszínű autóról, hogy ő egy jó bizonyítéka annak, hogy a kezdő F1-es pilóták miket be nem vállaltak csak azért, hogy vezethessenek.

Forrás: giantbomb.com

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr57644440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2015.07.21. 14:16:33

Most már kerek az összeállítás. Az ide, ha történik rajta valami emlékezetes, mehet a következő TOP30-ba. Csak maradjon is meg a Tilke-pályákkal szemben. Ne járjunk úgy, mint a németek.

torma99 2015.07.22. 08:15:45

Megnéztem a nagybetűs előzést. Senna egyszerűen balszerencsés volt/benézte a lekörözendő versenyzőt. Nem tudom volt-e már akkoriban csapat rádió, de lehet még nem. Mansell kihasználta a lehetőséget, de az egész manőverben semmi extra nem volt. Kb. mint most a DRS előzések, nagy tempókülönbséggel kikerülte a Mclarent.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.07.22. 13:55:36

@MRNN_F1: Úgy semmiképpen se járunk, mint a németek. Ha egyszer a Ringet kiszedik a naptárból, az azért lehet, mert jön valaki, aki még kelet-központúbb vagy mert nem tudjuk fejleszteni az infrastruktúrát. Mellesleg eléggé leszerepelt a cikk az előzőekhez képest.

@F1 Diary: Köszönöm!

@torma99: Hogyne lett volna rádió, már a hetvenes évek közepén is volt volt egy kezdetleges sisakrádió, amivel (szerintem) egyoldalúan lehetett beszélni, főleg a boxban a csapattagokkal.
Az előzés komolyságához azt hozzá kell tenni, hogy a 3-as kanyar után, ahol az előzés történt, emelkedő van és a Honda ütemtelen kigyorsítással együtt is 20-30 lóerővel többet tudott bármi másnál.
süti beállítások módosítása