Megkockáztatom, hogy ilyen jó futamot a 2008-as szezonzáró óta nem láthattunk. Ez a zseniális verseny viszont magában hordozta Nico Rosberg egész szezonját. Nagy lehetőség volt a kezében, amit rögtön a legelején eldobott, majd visszahozott. A szerencse sem állt teljes mértékben mellette, bár mindkét Safety Car periódust viszonylag jól megoldott, majd a legvégén ismét idegesítő hibát vétett, mellyel pontot is tett a világbajnokságra.
Forrás: gettyimages.co.uk |
A későbbi félreértések elkerülése érdekében le kell szögeznem, hogy Lewis Hamilton maximálisan megérdemelten lett harmadszor is világbajnok, de a címe nagyjából annyit ér, mint Michael Schumacher és Sebastian Vettel 2004-es és 2013-as titulusa. A három versenyző autója annyival jobb volt a többinél és annyival frusztráltabb csapattársaik voltak, hogy említésre méltó ellenfél nélkül győzték le a világot.
Rosberg tavaly Spa-ig egyenrangú riválisa volt Hamiltonnak, akkor viszont akkora nyomást kapott több oldalról is, amivel már nem tudott megbírkózni. Az önbizalommal mindig is vastagon rendelkező brit azóta még súlyosabb árnyékot vet rá, de ez egyáltalán nem bírálat. Lehet bármennyire is antipatikus Lewis Hamilton stílusa, ez kell ahhoz, hogy valaki vezérpilóta legyen. A címvédő nem a klasszikus schumacheri messiásalak, viszont tökéletesen illeszkedik a Toto Wolff és Niki Lauda által elvárt karakterhez. Az austini rajt után sajnos ki kellett jelentenem, hogy Rosberg (ebben a csapatban) soha nem nyer egyéni címet.
Nem lehet egyszerű Nico Rosbergnek lenni 2015-ben. Van egy már-már idegesítő magabiztossággal rendelkező csapattársad, aki tökéletesen tisztában van vele, hogy pályafutása ezen szakaszában történelmet írhat. Hamiltonon tényleg szinte lehetetlen fogást találni, a tavaly még konkuráló Rosberg idén egész évben nem került hozzá tíz pontnál közelebb. Aztán van egy csapatod, akinek nyilván az az érdeke, hogy bajnok legyen, elvileg mindegy, kivel, de bajnok. És van egy gyakorlatilag kasztrált mezőny, ahol minden más potenciális kapu be van csukva. Magyarán Rosbergnek két és fél választása van: vagy marad és valami csoda folytán egót növeszt magának; vagy marad és Rubens Barrichellóvá vedlik; vagy dobbant a Forma-1-ből. 2008-ban azt nyilatkozta az F1Racingnek, hogy kizárt, hogy 35 évesen is az F1-ben versenyezzen. Ha még emlékszik erre az interjúra, talán érdemes lenne elgondolkodnia azon, hogy máshol is van élet.
Forrás: yahoo.com |
Hogy az idei év csont nélkül legjobb versenyéről is essen szó, mostantól végleg leállok a helyszínek előzetes ekézésével. Szocsi rámcáfolt, az eddig szintén bénábbnál bénább futamokat produkáló USA pedig egyenesen pofán vert. A nézők ugyan eleinte úgy jártak, ahogy az Államokban nem először: az özönvízben lefújt második szabadedzés után a harmadikon voltak ugyan autók, de nézők nem. Aztán amikor visszajöttek az időmérőre, megint nem láttak semmit, mert vasárnapra halasztották az eseményt. A kvalit a Q2 után leintették, miután a 10-es kanyar a mezőny felét megkínálta és az eső is felerősödött.
A kialakult erősorrend Mercedes-Red Bull csatát ígért. A Ferrarik a motorbüntetések miatt nehéz helyzetbe kerültek, a Force India és a Toro Rosso játszhatott a lepattanóra, a Williams pedig még mindig teljesen reménytelen esőben.
Rosberg a pole-ban, az első kanyar után viszont már Hamilton vezet a szokásosan jól rajtoló Daniil Kvyat előtt, a németet még Daniel Ricciardo is megelőzte. A Ferrari-páros és a legutolsó helyről induló Carlos Sainz parádés startot produkált, a pályafutása 400. nagydíját ülő Sauber két pilótája viszont egymásba akadt. Felipe Massa és a McLaren idei legjobb rajtpozícióját elérő Fernando Alonso ráfizetett a rajtra, de a legrosszabbul azok jártak, akik a legelején bevállalták a slick gumikat. Valtteri Bottasnak rémálom volt az egész hétvége, a felfüggesztése nem akart megjavulni, hamar feladta a felesleges körözést. Hamarosan követte őt a szintén rosszul taktikázó Grosjean is.
Hamilton a virtuális Safety Car miatt nem tudott nagy előnyre szert tenni, az egyre szárazabb pályán a Red Bull intermediate gumijai nagyon jól működtek, Kvyat támadott is (mi lenne, ha Mercedes motor dolgozna abban az autóban?!), ahogy kell. Rosberg visszazárkózott csapattársára, de Daniel Ricciardo egy zseniális manőverrel megelőzte őt is és orosz kollégáját is. Miután Hamilton ment a boxba először, az ausztrál a vezetést is átvette, de a száraz gumikon Nico Rosberg pillanatai következtek.
A mezőnyben ezalatt a Williams teljesen lenullázta önmagát, a pocsék tempóban köröző Massa is kiesett, de Kimi Räikkönen sem kötött barátságot a slickekkel. Miután visszaidézte ralis múltját és körhátrányba került, a csapat nem erőltette tovább a Jégember vergődését.
Forrás: formulapassion.it |
A 28. körben Marcus Ericsson leállt a pályán, ezúttal teljes valójában hívták be a biztonsági autót, ezzel pedig Rosberg 15 másodperces előnye is odalett. A két Mercedes és Red Bull nem váltott új gumikra, ellenben a mögéjük felzárkózó Vettellel, aki mögött a nagyon komoly futamot produkáló Max Verstappen nyomult. A száraz pályán, száraz gumikon a Red Bull rondán visszaesett, Ricciardo pedig összekerült a nyár óta érthetetlenül idiótán vezető Nico Hülkenberggel. A Le Mans győztes német sokadik hibáját követte el és dobott el fontos pontokat, miközben Sergio Pérez remekel. A pálya mellé kormányozott Force India miatt újfent virtuális Safety Car szakasz következett, ekkor éppen Hamilton haladt az élen, mert nem cserélt kerekeket, csapattársa viszont bent járt a boxban. Rosberg hamar letudta Vettelt és rohamtempóban haladt a brit után.
Forrás: formula1.com |
Lewis Hamilton első szerencsés mozzanata a 43. körre érkezett el, amikor a kissé türelmetlen Kvyat törte össze magát. A címvédő meglátogatta szerelőit és a második helyre került, nagy szerencséjére Vettel Ferrarija elé. Ekkor az egyre biztatóbb versenytempót produkáló McLaren kettőse haladt az 5-6. helyen Alonso-Button sorrendben! A spanyol bajnok a riválisoknál viseltesebb gumikon futott, emiatt hamar maga mögé utasította csaknem mindenki.
Tíz körrel a leintés előtt befutott Hamilton második szerencsés mozzanata: Rosberg elrontott egy kanyart, átadva ezzel az első helyet, immáron visszafordíthatatlanul. A német így csak egy módon akadályozhatta volna meg az ünneplést, ha elengedi a mögötte nyomuló Vettelt is. Egy kicsi rohadéksággal meg is tehette volna...de nem tette.
Forrás: autosport.com |
Lewis Hamilton tizedik idei futamgyőzelmével megszerezte a bajnoki címet, csatlakozva olyan nevek mellé, mint a nagy példakép, Ayrton Senna vagy Jackie Stewart, Niki Lauda, Jack Brabham és Nelson Piquet.
A szokásos dobogós arcok mögött a minden dicséretet megérdemlő Verstappen végzett, őt a hazai futamára gyúró Pérez követte. Carlos Sainz ért be a hatodik helyen az utolsó helyről rajtolva, de öt másodperces büntetése miatt át kellett adja a pozíciót a zseniálisan versenyző Jenson Buttonnak. Pastor Maldonado ismét bizonyította, hogy csendes versennyel helye van a rendszeres pontszerzők között, az utolsó egységeken pedig Felipe Nasr és a rendesen leszerepelt Ricciardo osztozott.
Fernando Alonso sorozatban másodszor esett ki a pontzónából a legvégén, az utolsó célbaérkező pilóta pedig a hazai pályán tisztességesen helytálló Alex Rossi lett, aki egész hétvégén jobb volt a futam elején kihulló Stevensnél.
Amennyire érthető Hamilton öröme, legalább annyira érthető (sőt...!) Rosberg dühe. Annak ellenére, hogy ezt a futamot is saját maga veszítette el, egy ilyen verseny után közvetlenül hadd engedje meg magának, hogy ne vágjon jó képet az egészhez, ha nem akar. Mivel a korona elkelt, innentől az a minimum, hogy a címvédő ahogy tud, segít abban, hogy kollégája legalább Vettelt visszaelőzze a tabellán. Mondhatni kutyakötelessége.
Az austini nagydíj kiemelkedőségét talán az bizonyítja a legjobban, hogy pár körrel a leintés előtt Bernie Ecclestone még a helyszínen tartózkodott! Köztudott, hogy Mr E. jóval a versenyek vége előtt lelép, bajnoki csata ide vagy oda.
A visszatérő Mexikóváros következik és mivel Szocsi és Austin jócskán felülmúlta az előzetes várakozásokat, imádkozok, hogy ne pont ezen a király pályán legyen rossz a futam. Ámen.
Forrás: blick.ch |