Rascasse F1 Blog

Félévi bizonyítvány

2015. augusztus 11. 13:28 - CheTamás

Mivel a nyári szünetben azon túl, hogy ki milyen énekesnővel kavar és kit hol kábítottak el, nem lehet érdekeseket írni, az előbbiek pedig, valljuk be, nem azok, osszuk ki a félévi bizonyítványokat:

Forrás: f1fanatic.co.uk

 

Maga a szezon eddig egy szikrával sem jobb a tavalyinál, legfeljebb annyival emelkedik fölé, hogy volt egy tényleg izgalmas verseny Silverstone-ban, meg két töredék Magyarországon és Monacóban. Halkan jegyzem meg, három klasszikus ringről beszélünk, jelezve a tilkeisták felé, hogy a mester ugyan kreatív és a fejeseket maradéktalanul kiszolgálja, de a pályái (többségben) akkor is unalmasak. Aztán ha valami csoda folytán lesz egy király verseny Szocsiban, csaphatok a számra...a soron következő Spa-ra előbb szavaznék.

 Aki teljesen kinyírja a bajnokságot, az Lewis Hamilton, illetve mégsem ő, hanem a csapata. Persze mondhatnánk, hogy ez kit érdekel, előtte a Vettel-Red Bull és a Schumacher-Ferrari kombináció is ezt csinálta, mégis túléltük. És túl fogjuk ezt is, nem vitás. Nem, akkor sem fogok beállni a Forma-1-et ekézők sorába, még akkor sem, ha átlag öt értéklehető futam jut egy szezonra. Emlékszik még valaki 2002-re az osztrák mozzanaton kívül? Ugye, hogy nem. Ahhoz képest a jelenlegi helyzet rózsás, Hamilton pedig maga a Gyümölcsoltó Boldogasszony. A címvédő rohamléptekben halad a harmadik címe felé, hogy csatlakozzon nagy bálványához, Ayrton Sennához. Tevékenységét az is "segíti", hogy idén Nico Rosberg összes tavalyi képessége eltűnt. Az előző évben legalább időmérőkön felülmúlta kollégáját, most félelmetes 1-9-es vereségre áll. Ráadásul szerencséje sincs, de ezt már megénekeltem párszor. És az tavaly sem volt sok. A Mercedesről azért nem írok sokat, mert nem nagyon lehet beléjük kötni. Ha nem számítjuk a néha-néha megjelenő fékproblémákat, problémamentesen gázolnának át a mezőnyön, ha nem eleve az első két helyről rajtolnának el. Volt valaki, aki elhitte, hogy idén nem ők lesznek a bajnokok? Van orvos a közelben? Hány éves a kapitány?

Forrás: thisisf1.com

 

Lehet, hogy volt. A Ferrari. De azóta őket is kikezelték. A Scuderiának bár a világon semmi esélye nincs a bajnoki címre, annyit már legalább elértek, hogy kitakarítottak. A penészes patrióta, a sportpolitikával örök szélmalomharcot vívó elpuhult, fantáziátlan, javíthatatlanul konzervatív alakulatból egy sokkal frissebb, "maibb" kollektíva lett. Nem titkolt céljuk, hogy megint eljátszhassák az 1996-2000 közötti építkezést, amikor is egy német bajnokkal és embereivel visszaértek a csúcsra. Nos, a német bajnok, ha úgy tetszik messiás adott, a motiváció pláne. Ráadásul, ami a Williamsnek sosem sikerül, az nekik mindig: megszerzik a lepattanókat. Illetve elnézést, Sebastian Vettel szerzi. Ha valami történik az Ezüstnyilakkal, akkor ott van Vettel és nyer. A négyszeres bajnok láthatóan kivirágzott vörösben, nagyon otthon érzi magát. Legalább ő ott van. Ezzel az autóval és állítólagos képességeivel Kimi Räikkönennek is ott kéne lennie, de nincs. A Jégembernek közel sincs annyira szánnivaló hátránya, mint tavaly, de új csapattársa is felülmúlja. Hogy védjem is egy kicsit, Fortuna vele is összeveszett. A Ferrari valójában ugyanabban a cipőben jár, amiben tavaly, csak egy lénygesen erősebb autóval. A megkezdett út biztató, de ha komoly sikereket akarnak, le kéne számolniuk azzal, amivel 2010 óta küszködnek: nem lehetnek egyemberes csapat. 

Forrás: zeenews.india.com

 

Példát vehetnének a Williamsről. Ők a klasszikus esetei annak a ténynek, hogy egy kicsit több pénzzel csodákra lennének képesek. A tavalyi szezon után költségvetésük nyilván megnőtt, de még mindig nem akkora, mint a két gyári alakulatnak és nem is lesz. Viszont van két jó képességű versenyzőjük. Valtteri Bottas bizonyított már eleget, nem véletlenül figyeli a Ferrari. Tény, hogy nem ő az, akitől látványos mutatványokat láthat a néző, de az az adottsága vastagon megvan, ami például az olaszoknak kell: sok pontot szerez. Felipe Massa pedig saját pályafutását mentette meg, azzal, hogy Grove-ba igazolt. Az idei versenygép sokkal jobban ízlik neki, mint a tavalyi, ott megy Bottasszal, néha kicsit előtte, kicsit mögötte. Aki azt mondja, hogy a fiatal finn túlértékelt, mert "egy Massa is veri", annak azt üzenném, hogy egyrészt nem veri, másrészt a elfelejtik, hogy Massa tud versenyautót vezetni. Aki a Ferraris évei alapján ítéli meg őt, annak ott a másik brazil, Barrichello példája, aki miután elszabadult Maranellóból, még képes volt futamokat nyerni. Vissza a Williamshez. Idén is masszív harmadik erő, de ügyeljünk, kérem, tavaly is az év második szakaszában jöttek azok a pályák, ahol villoghattak. Már csak egy lepattanó-győzelem hiányzik nekik, és szerintem sokak nevében beszélek, ha azt mondom, a Williams egy olyan csapat, akiktől nem irigyelnénk a sikert.

Forrás: motorsport.com

 

Hosszú idők óta először többet hallunk a Red Bull gondjairól, mint a sikereiről. A korábban világverő, mára viszont lesajnált Renault erőforrásokkal bajlódó energiaitalosok újabban szinte csak azért vannak címlapon, mert belengetik a Mercedesre/Astonra váltást vagy a Renault szúr vissza, hogy visszatér gyári alakulatként és akkor auf wiedersehen a kitüntettett figyelemnek, ami eddig a gyárból járt. A Red Bull válaszút előtt áll: vagy vált, de egy már ismert szállítóra (látva az idei Honda-blamázst, az ismeretlenbe biztos nem ugranak bele) vagy kibekkeli a Renault-val a megerősödést. Christian Horner egyelőre a franciák mellé teszi a voksát. A pilóták pedig fejleszegve dolgoznak, és bár Daniel Ricciardo autóját többet látjuk elfüstölni, mint bárki másét a mezőnyben, a kevésbé motorgyilkos pályákon ott mozog az élmezőny közvetlen közelében és továbbra is nagyon gyors. Ráadásul vakmerő is, ezt legutóbb a Hungaroringen láthattuk. Daniil Kvyat már érzékenyebb pont. Csak a vak nem látja, hogy fejlődik, versenyről versenyre, ahogy összebarátkozik az autóval. A számok magukért beszélnek, a időmérőkön csak 6-4-re veri Ricciardo, futamokon pedig egálban vannak. Kvyatnak az a balszerencséje, ami a csapat szerencséje. A Red Bull utánpótlás-rendszere sosem látott magasságokban van, miattuk a fiatal orosz sajtója sokkal rosszabb, mint ha Liuzzik vagy Alguersuarik ellen versenyez.

 A Force India nagy talány. Még a pocsék évkezdet, meg a késleltetett autóbemutató ellenére sem lehet azt mondani, hogy nagyon rosszul állnak. Maximum anyagilag. Az ő nagy előnyük a Mercedes-motorokban rejlik, azok legalább sziklaszilárdak, ha már más nem is. Remélhetőleg a nyári szünetben átfésülik az egyébként ígéretesnek tűnő B-specifikációt, a következő két gyors pályán nem jó dolog elszállni. Az F1Fanatic szokásos éves pilótaértékelőjében az előkelő ötödik helyet foglalja el Nico Hülkenberg. A mindenki által alul-, szerintem viszont kissé túlértékelt németről sokat elmond ez a pozíció: mindenki elismeri, de senkit se érdekel, mert még mindig nem tudja menedzselni magát, az istennek sem. Továbbra is tartom, hogy Hülkenberg semmit nem veszítene azzal, ha egy teljes évet vezetne jövőre a WEC-ben, addig viszont kiszámíthatóan rommá veri minden szombaton a legendásan gyengén időmérő Sergio Pérezt. A mexikói maradása borítékolható, visszatért a hazai futama és az autó tele van matricázva az ő szponzoraival. Pérez lassan sütheti, hogy egykoron csodákat művelt a Sauberrel, hiába csak 25 éves, úgy tűnik, elhasználta minden tartalékát.

 Csak én gondolom azt, hogy a Lotus visszaalakulása Renault-vá semmivel sem lendítené előre a csapatot? Adott lenne egy a jelenleginél jóval stabilabb anyagi háttér, "oszt' kalap". Az egyetlen dolog, amitől néha értékelhető futamokat teljesít az istálló, az idénre kiszenvedett Merci-szív. Ha ez se lesz, akkor mi? Az évről évre hazárdírozás csak a Saubernek válik be, de semmiképpen nem életbiztosítás. Ráadásul a Lotus csapatfelépítése ritka zavaros. Van egy vezérpilóta, aki panaszkodik, mert nem vezet eleget, hiszen az ő helyére ül be péntekenként a nagy bemutatkozóra készülő (de hol?) Palmer. Pastor Maldonadóéba mégse ülhet, hiszen ő pénztárcáján ül a csapat. Amióta nincs Renault motor, a Romain Grosjean-t támogató Total se reklámoz. Palmer csak akkor kerülhetne be a Forma-1-be, ha Grosjean végső kétségbeesésében elhagyná a királykategóriát, mert ugyan hova igazoljon ő is, már közel sem olyan fényes a híre, mint pár éve. Bár még mindig kikap a franciától alaposan, Maldonado régen látott jó formában vezet idén, Hungaroring ide vagy oda. A nyers tempója még mindig az élmezőnyben van. Ha nem lenne elég a sok név, még mindig ott van a Lotus fejlesztőpilótája, Carmen Jordá, aki legfeljebb szimulátorban fejleszt, meg a csapat erősen megtépázott reklámértékében. A jó bornak mégis kell a cégér? 

Befújnád a diffúzorát? (Forrás: motorsport.com)

 

 A Toro Rosso kimondta: frusztráló az idei szezonja. Nem is kicsit. Az autó talán soha nem sikerült még ilyen jól, de 2008 óta biztosan nem, a pilótapáros pedig vitán felül idén a legjobb. Csak az a motor... A motivált fiatalok lendülete általában vasárnapig tart, ott viszont megakad, mert vagy ők rontanak vagy a technika adja meg magát. Mindenesetre nincs még egy olyan alakulat a mezőnyben, aki annyi pontot szórt volna el, mint ők. Amit a két srác csinál, ahhoz nagyon is tapsolni kell, ahhoz viszont már nem annyira, ahogy a média kezeli őket. Mert ameddig a korrekorder Max Verstappen az F1 új szenzációja, a tőle semmivel se elmaradó (ha nagyon szigorúak akarunk lenni, statisztikailag még jobb is nála) Carlos Sainzot kutyába se veszik. Ha csak a neveket vesszük alapul, abban a spanyol mérföldekkel veri Verstappent, mert Jos Főnök ugyan Hollandiában valahol Johan Cruijff és isten között helyezkedik el, a világtérképen sokkal többen rajonganak idősebb Carlos Sainzért, mint a szabadszájú Josért. A szókimondást Max is örökölhette, máris halálos nyugalommal mozog a paddockban, sokan az új Kimi Räikkönent látják benne, borítékolható, hogy a finn hatalmas rajongótáborának nagy része átáll hozzá. Sainznak marad a panaszkodás (talán jogosan?) a nem egyenlő bánásmódról. A Toro Rossónak szüksége lenne minimum egy Günther Steiner-kaliberű csapatmenedzserre, hogy ezeket a tüzijátékokat elfojtsa.

 A Saubernek csak a karosszériája lett kék, a csapat még mindig szürke. Bár anyagi helyzetük lényegesen jobb a sokévi átlagnál, ahhoz még mindig kevés, hogy egész szezonon át tartsák a szinte hihetetlen ausztrál teljesítményt. Új technikai igazgatójukkal sokak szerint nagyon jó vásárt csináltak, Mark Smith elismert szakember nagy tapasztalattal. Hogy elejét vegyék az idén márciusban rájuk szakadt szerződési botránynak, már most megállapodtak mindkét versenyzőjükkel a jövő évről is. Marcus Ericsson tökéletesen illik a Sauberbe, olyan szinten látványtalanul vezet, hogy leírni nem lehet. Ő az a versenyző, aki még mindig nem elég gyors, viszont cserébe megbízható, emiatt aztán képernyőre se nagyon kerül. Az utóbbi időben Felipe Nasr is lekopóban van onnan. A fiatal brazil kétségtelenül tehetséges, de egyre kevesebbet villan. Már elmondta, égető szüksége van a még nem bevetett továbbfejlesztett Ferrari-motorokra, ez Spa-ban érkezik. Szingapúrban új aerocsomagot is bevetnek, Smith pedig már 2017-re koncentrál, hiszen állítása szerint a jövő évi autóval nagyon jól állnak. Nos, elég régen lehetett ennyi pozitív dolgot összeszedni, ha a Sauber került szóba.

 A McLarenről külön posztot is lehetne írni. A totális bukásból nyár eleje óta "csak" a ronda kudarc fokozatban járó nagycsapat vezetősége elismerte, hogy nem úgy halad az együttműködés a japánokkal, ahogy elképzelték. A wokingiak szerint presszionálni kell a Hondát, hogy jöjjenek az eredmények, állításuk szerint Japánban túl nagy a türelem. Ők lépésről lépesre kívánnak haladni, a McLaren viszont minél előbb visszaszerezné a topcsapat státuszt. A bizalom egyelőre töretlen, más se hiányozna a csapatnak, mint egy rossz kommunikáció miatt kialakult fagyos viszony. Az idei év az apró javulások ellenére mehet a kukába, a probléma ott kezdődik, hogy a megbízhatatlan technika miatt az új alkatrészekbe nem tudnak elegendő tesztkilométert pakolni. Jövőre mindenképpen előnyükre válna egy partnercsapat, az előbb vázolt visszajelzések miatt, plusz a McLaren által kényszer-parkolópályára állított fiatal tehetségek miatt is. A Honda azonban egyelőre nem számol második gárdával. A két nagyon frusztrált világbajnok nyilván marad jövőre is, erre az egy évre felesleges lett volna szerződniük. Hiába mondják, hogy Jenson Buttontól év végén elköszönnek, semmi értelme nem lenne egy kiforratlan technikát egy újonc kezébe adni, még ha kivételesen tehetséges is. Button már végigment egyszer egy szenvedős Honda-érán, ebből lett a világbajnoki címe, bár nem Hondával. Fernando Alonso sem bírja már azt, hogy végig optimista maradjon, de az ő tudása meg egyenesen kell a csapatnak. Ha tetszik, ha nem, Alonso akkor is a legjobb három pilóta egyike, ha éppen egy versenyzésre alkalmatlan autóban ül.

 A hírek szerint tehát nem lesz a Manorból Honda B-csapat. Kérdés, hogy akkor hogyan tovább? Lesz-e tovább? Az év elején úgy volt, hogy Belgiumban érkezik a 2015-ös autó, mostanra viszont erre kevés az esély. Ha jön/jött volna a Honda, természetesen szó nincs arról, hogy megtartják a két idei versenyzőt, Kevin Magnussen és Stoffel Vandoorne vezetne. Ha nem jön, akkor sem nyugodhatnak meg, annak ellenére sem, hogy John Booth szerint nagyon jó kis párosuk van. Tény, hogy nem okoznak nagy csalódást, Will Stevens és Roberto Merhi fej-fej mellett halad, bár mostanában a spanyol jobban teljesít, alaposan alátéve azoknak, akik várták a bukását, lévén csak az első pár versenyre szerződtették. Jövőre könnyen lehet, hogy valamelyikőjük helyére beülhet a csapat elnökének fia, Jordan King, aki idén a GP2 középmezőnyét erősíti. Bár a csapat egyáltalán nem tesztel, közel sem lehet mondani, hogy tétlenkedik, szép csendben halászgatnak a szakemberpiacról: már náluk dolgozik az egykori Toro Rosso-mérnök Gianluca Pisanello és egy nála is sokkal nagyobb "hal": a Renault-val bajnoki címeket szerző, de a Mercedesnél is tevékenykedő Bob Bell lett a technikai igazgató.

 Na és a Haas? A beszállásra készülő amerikai csapat és a sajtó pár hete egy fél mezőnyre való nevet emlegetett mint potenciális kiszemeltet, kezdve Adrian Sutillal, Esteban Gutiérrezzel, Jean-Éric Vergne-nel, Nico Hülkenberggel és Alexander Rossival, de felmerült Kimi Räikkönen és Danica Patrick is. Mára Gutiérrez helye gyakorlatilag biztos, köszönhetően a Ferrarinak (a Haas már tavaly megegyezett az olaszokkal) és a mexikói szponzoroknak. Sutilnak nagy a rutinja és tud nagyon gyors lenni, de ő már Mercedes-kötelékben van. Hülkenberg számára visszalépés lenne egy újoncot választani, Räikkönent hagyjuk, Danica Patrick helyett pedig én mindenképpen megnézném Simona De Silvestrót, aki nagy név az Államokban és egyike a legígéretesebb hölgyversenyzőknek. A legnagyobb esélye Alex Rossinak van Gutiérrez mellé kerülni, hiszen Vergne tavaly azt mondta, nem ülne sereghajtó autóba. Günther Steiner, a csapatmenedzser szerint szó nincs róla, hogy tökutolsók lesznek, ebben az a Ben Agathangelou segít, aki megtervezte az igencsak erős első Red Bull modellt. 

Simona De Silvestro - több, mint reklámtábla... (forrás: e-racingmag.com)
3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr757697856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2015.08.11. 14:11:19

Csak annyiban élvezem jobban ezt az évet, hogy van egy felület, ahol megfogalmazom az ezzel kapcsolatos gondolataim. És én sem fújok csípőből az egészre, hiszen minden uralom véget ér egyszer.
Hurrá, Hamiltonban és Sennában végre lesz valami közös. De azon kívül, hogy mindketten háromszoros bajnokok, nagyjából ki is lőttük a hasonlóságokat.
A Ferrariról írok eleget én is, rájuk most nem reagálok.
Bottasnak kiváló képességei vannak, remekül elengedi a riválisait maga mellett. Én tavaly sem láttam benne, amit mások. Massa olyan szerencsétlen volt, mint Heidfeld a Formula-E-ben, lehet megverte volna akkor is, ha a brazilnak kedvezőbben alakul pár futama, de nem annyival, ahogy végül tette.
A RB-t mint csapatot, sosem szerettem, mindig a versenyzőiknek szurkoltam. Felőlem kivonulhatnak, motorpartnert válthatnak, csak ne tegyék tönkre egyik versenyzőjüket sem. Főleg ne egy Maxiboyért.Roppant zavaró az a szexista képaláírást Carmennél, vagy profilváltásra készül a blog? A Lotus a másik, ami azt csinál felőlem, amit akar. Folyamatosan a tönk szélén egyensúlyoznak, pénzt hozó versenyző nélkül már rég eltűntek volna a süllyesztőben.
A TR és a Sauber úgy emlékszem, idén már nem fejleszt, így ádáz csata várható az utolsó pontszerző helyekért.
A jelenlegi sereghajtók (McLaren, Manor) pilótapárosai közül nagy esély van rá, hogy csak Alonso lesz jövőre is a mezőnyben. Annyit húzták az időt Button bejelentésével is, ráadásul ketten is várnak a helyére.
Vergne és Simona Formula-E-ben láthatók majd, őket ki lehet húzni a Haas listájáról.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.08.11. 14:36:25

Nem ugyanúgy állunk Bottashoz, én ezt tudtam. :) Látom benne a lehetőséget, Häkkinen se volt sokáig más, mint egy angolul rosszul beszélő sótlan finn, aztán lett belőle egy angolul kevésbé rosszul beszélő sótlan kétszeres világbajnok. Bottas is lehet.

Én se voltam soha RB/Lotus/bármi rajongó, de mindenki kiszállásáért kár lenne. Amikor 24-en voltak, az nézett ki elfogadhatóan.

Jordát csak bepozicionáltam ezzel az aláírással, de alapjáraton támogatnék egy női pilótát a mezőnyben, sőt egy női csapat se lenne rossz ötlet, 20 éve majdnem megcsinálták.

Tartom, hogy a Hondától okosabb húzás lenne beszállni a Manorba.

Simona meg az én mániám, mindenesetre több logikát látok benne, mint Danicában, akinek nem értem, egyáltalán hogy merült fel a neve.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2015.08.12. 10:06:00

@CheTamás: Én örülnék egy Honda fiókcsapatnak, de semmiképpen sem az időnként felmerülő partnerautós elképzelésekkel. Több csapat oké, fiókcsapatok eltérő pontozása és hasonló ötletek nem oké.
Amíg nem lesznek kellően tapasztalt, támogatott (és nem kirakatként alkalmazott) női versenyzők, megelégszem a csapatok irányításában betöltött szerepükkel. Egy jó vezető nem a nemétől lesz jó. Ott van rossz példának Kaltenborn, de ott van jó példának C. Williams.
A Formula-E az a világ, ahol 20 helyen 35-en fordultak meg, szóval még Simona is átcsábítható lehet a Haashoz.
süti beállítások módosítása