Hazai nagydíjunk idén jubilál, a 30. versenyhétvégére készülhetünk. Sokaknak ez csak egy szám, de ha belegondolunk abba, hogy már csak két olyan legenda áll előttünk a folyamatos futamrendezési listán, mint Monza és Monaco, ráadásul az első sikeres öt esztendő dacára a kilencvenes években állandó bajban volt a magyar helyszín, mindjárt szebben hangzik az a harmincas. Ebben a cikkben -három részre bontva- harminc emlékezetes pillanatot veszek elő a harmincéves Hungaroring "albumából":
30. Kesjár Csaba és Baumgartner Zsolt
Mi elmondhatjuk, hogy adtunk versenyzőt a királykategóriának, ezt többek között (egyelőre) Kína, Bahrein vagy Szingapúr sem teheti meg. Kesjár Csaba sokak szerint az első kelet-európai F1-es versenyző lehetett volna. A német F3-ban versenyző tehetség 1987-ben kapott lehetőséget a Zakspeed csapattól, három kört tehetett meg a szabadedzésen. Sajnos a következő évben, 26 évesen életét vesztette egy norisringi futamon. 2002-ben Baumgartner Zsolt bemutatózhatott egy Jordanben, egy év múlva pedig élesben is bevetették, mivel ő volt a tesztpilóta és az állandó versenyzőjük, Firman megsérült a tréningen. Zsolt motorhiba miatt feladta a versenyt, de 2004-re egész éves szerződést kapott a Minarditól. A sereghajtó csapattal túl sok reménye nem lehetett hazai versenyén, de legalább a 15. helyen befejezte azt.
Forrás: f1center.hu |
29. Heidfeld égő búcsúja
Nick Heidfeld a világ egyik legbalszerencsésebb embere. Máig ő tartja a legtöbb dobogós helyezés (13, még szép, hogy annyi) futamgyőzelem nélkül-rekordot. Miután az ígéretes BMW-Sauber 2009 végén felbomlott, a német csak kallódott a mezőnyben. 2010-ben az év utolsó néhány versenyére beugrott a Sauberhez, majd Robert Kubica nagy balesete után elfoglalta a lengyel megüresedett helyét a Renault-ban. Egy bronzérmen kívül túl sok pozitív eredményt nem ért el, és miután a Hungaroringen a 14. helyről rajtolva a 23. körben kiszállt az égő autóból, le is váltották.
Forrás: newmotoring.com |
28. Hova tovább?!
Ayrton Senna Magyarországon nem tudott titkot tartani. 1987-ben itt jelentette be, hogy elszerződik a Lotustól a McLarenhez. A sárgák nem is vártak sokáig, azon nyomban megszerezték a Williamstől Nelson Piquet-t (és később az egyes rajtszámot). 1993 nyarán már mindenki arról beszélt, hogy Ayrton a Williamshez érkezik, ahol tényleges esélye van bajnokságot nyerni. A pletyka nálunk volt a leghangosabb, köszönhetően James Huntnak, később pedig be is igazolódott.
Forrás: ayrtonsenna.com.br |
27. Red Bull K.O.
2005-ben az elsőéves energiaitalos alakulat erős közepes évet futott. Magyarországon a 11. (Klien) és 13. (Coulthard) rajtpozíciót csípték el. Az első kör végére azonban már mindketten kiestek a versenyből, a fiatal osztrák és Jacques Villeneuve kereke összeért, levegőbe katapultálva a Red Bullt. DC pedig ráhajtott Fernando Alonso leszakadő első légterelőjére, megrongálva ezzel saját felfüggesztését.
Forrás: thisisf1.com |
26. Red Bull O.K.
Azért nem volt az összes év ennyire tragikus: 2010-ben Mark Webber nyert, miután az addig előtte haladó csapattársát, Sebastian Vettelt boxutca-áthajtási büntetéssel sújtották, mert túllépte a Safety Car mögött előírt maximum tíz autóhossznyi távolságot. Tavaly a mi viszonylatunkban akár kaotikusnak is mondható versenyen Daniel Ricciardo győzött, köszönhetően jó stratégiájának, a biztonsági autónak és a domináns Mercedesek fékgondjainak.
Forrás: mansfinelife.com |
25. Palik László esete a Himnusszal
1989-ben a kommentátori székben nemrég debütált Palik olyan kitörő lelkesedéssel mesélte helyszíni élményeit, többek között a Lotusokra szerelt belső kamerákat vagy a pilóták sisakjába bevezetett ivócső rejtélyét, hogy nem hallotta meg, hogy a Himnusz szól odakint. Valószínűleg a mellette ülő Dávid Sándor és Frankl András szólt rá, de Paliknak sikerült kimagyarázni a dolgot azzal, hogy a fejhallgatóján le van kapcsolva a kültéri zaj.
Forrás: 90es.blog.hu |
24. Hét csapattal a Hungaroringen
Ugyan Rubens Barrichello az, aki a legtöbb indulással büszkélkedhet nálunk, szám szerint 19-cel, de a brazil nem szerette ezalatt úgy váltogatni a csapatait, mint Martin Brundle és Andrea De Cesaris. Ők ketten ugyanis összesen hét-hét alakulattal látogattak el a Hungaroringre. Brundle vezetett a Tyrrellnél, a Zakspeednél, a Brabhamnél, a Benettonnál, a Ligiernél, a McLarennél és a Jordannél, a nemrég elhunyt olasz pedig a Minardit, a Brabhamet, a Rialt, a Scuderia Italiát, a Jordant, a Tyrrellt és a Saubert hajtotta.
Forrás: twitter.com |
23. Magyar szponzorok
Már a második magyar futamon felbukkant egy hazai támogató, 1987-ben a Skála logója szerepelt a bajnokaspiráns Piquet Williamsének első szárnyán. Két év múlva nem szponzort, de egy magyar nyelvű üzenetet láthattunk az Arrows autók motorborításán, "Baráti üdvözlettel" versenyeztek. 1991-re a hajdan sikert sikerre halmozó Lotus annyira a tönk szélére csúszott, hogy a Magyar Hírlap reklámja is jól jött neki. A McLaren a Vodafone-nal karöltve felvonultatta már a Pick és Waberer's logóját is, 2010-ben pedig a Williams kötött szerződést a Hell energiaital-gyártó céggel.
"Baráti üdvözlettel" (forrás: video.racing.hu) |
22. Híres-neves kanyarok
Bár hivatalosan a magyar pálya kanyarjait számokkal jelölik, a szakma mégis megkülönböztet kettőt közülük. A 11-es kanyar mindenki számára Mansell néven lehet ismerős, itt hagyta el a brit bajnok 1987-ben a kerékrögzítő anyacsavart és esett ki az élről. A 4-est Jean Alesiről neveztük el, 1995-ben itt bukott egy hatalmasat. Papíron a célegyenes utáni első kanyar Szisz Ferenc nevét viseli, de erről a média előszeretettel megfeledkezik.
Forrás: foto.acegem.hu |
21. Hamilton sorozata
A címvédő bajnok Michael Schumacherrel együtt a Hungaroring legsikeresebb versenyzője. Első évében, 2007-ben, azon a "viharos" hétvégén rögtön nyert, miután Alonsót "eltakarították" előle a pole-ból. Két év múlva ismételt, majd 2012-ben és 2013-ban sem tudta senki legyőzni. Utóbbi sikerét már a Mercedesszel érte el, legutóbb pedig harmadik lett, miután hatalmas felzárkózást produkált a boxutcából rajtolva, maga mögé utasítva csapattársát a csapatvezetés kérése ellenére.
Forrás: bookmyshow.com |
Hamarosan következik a második rész!