Rascasse F1 Blog

We miss you Mika!

2016. április 13. 21:03 - CheTamás

Régóta érlelődik bennem ez a poszt, ami az első és egyetlen kimondott kedvenc Formula-1-es pilótámról szól, akinek tényleg szurkoltam. 1999 óta követem a sportágat, a nagy Schumacher-Häkkinen párharc közepétől. Úgy alakult, hogy nem álltam be a népes Schumi-táborba, helyette a Repülő Finnt favorizáltam.

Mika Pauli Häkkinen a Helsinkihez tartozó Vantaa-ban látta meg a napvilágot 1968-ban, szeptember 28-án. Egykori kollégájával, Mika Salóval egy utácban nőttek fel, barátságuk innen eredeztethető. Ötéves volt, amikor szülei meglepték egy gokarttal, melynek első túráján csúnyán összetörte magát. Nem szegte kedvét a baleset, eldöntötte, hogy versenyezni akar. Henri Toivonen korábbi gokartját is hajtotta, később ötszörös bajnok lett a repülő narancsládákkal.
Miután a skandináv bajnokságot is meghódította, Keke Rosberg szárnyai alá vette az ekkor tizennyolc esztendős Mikát. Azonnal megnyerte az Opel Lotus bajnokságot, majd 1990-ben az erős brit Forma-3-at is. Ebben a kategóriában korábban nem más nevek nyertek bajnokságot, mint Jim Clark, Jackie Stewart, Nelson Piquet, Ayrton Senna vagy Johnny Herbert. 1990 végén Häkkinen elindult a híres-hírhedt makaói F3-as versenyen, meg is nyerhette volna, ha nem ütközik össze egy bizonyos Michael Schumacher nevű némettel. Furcsa, nem?
1991-ben a legendás nevű Lotus csapattal szerződött a Forma-1-ben. Nagyon szépen hangzik ez a Lotus, de a csapat erősen leszállóágban volt már a '90-es évek elején. Nem voltak már meg a korábbi sikerforrás Renault motorok, sem a Hondák, a team a John Judd-féle aggregátokat nyűtte, ezek pedig nem a megbízhatóságról voltak híresek. A harmadik versenyén, Imolában gyűjtötte első pontjait, a 25. (utolsó előtti) kockából lett végül ötödik az esős versenyen. Häkkinen jelentette az állandóságot a Lotusnál, három csapattársa is volt 1991-ben. Julian Bailey kezdett, és futott be a finn mögött hatodiknak Imolában, majd kipróbálták Johnny Herbertet és Michael Bartelst is. Az Imolában gyűjtött három ponttal zárták a bajnokságot. Ebből a szezonból való az egyik kedvenc mozzanatom a Magyar Nagydíjról, ahol a szponzorhiánnyal küzdő Lotust a Magyar Hírlap is "kisegítette". Zseniális.
1992-ben a Häkkinen-Herbert párossal felálló Lotus elhajította Juddokat a Fordért, melyek jóval erősebb motorok voltak az előbbinél. Ebben a szezonban megmutatkozott a finn tehetsége, gyakorlatilag meghatszorozta pontjainak számát, két negyedik helyet szerzett Franciaországban és a Hungaroringen, az év végi tabellán pedig a nyolcadik lett, az év egyik legkellemesebb meglepetését hozva. 
A McLaren csapat felajánlotta neki, hogy leszerződteti mint tesztpilótát, azzal az opcióval, hogy ha az Ayrton Senna mellé tett Michael Andretti nem válik be, átveheti a helyét. Az amerikainak elég sok időt adtak a bizonyításra, Häkkinen, hogy formában tartsa magát, megalázó fölénnyel nyerte meg a monacói fordulót a szuperkupás Porschéval, beugrópilótaként. Andretti vergődött, míg a saját szerződését versenyről versenyre megújító Senna sokszor csodaszámba menő futamokat produkált a Williamsek által uralt szezonban. Egy monzai pódium után az amerikai dobbantott, Häkkinen pedig beszállhatott. Első McLarenes időmérőjén a finn azzal sokkolta a közönséget, hogy Senna elé kvalifikált, Japánban pedig mögé, ugyanitt rögtön megszerezte élete első dobogós helyét is. 
1994-ben Mika elsőszámú pilóta lett a wokingiaknál, mind tudjuk a történetet...Ron Dennisék a Peugeot-val egyeztek meg, hogy szállítsák a motorokat. Häkkinen ezekkel a megbízhatatlan erőforrásokkal hat pódiumot (öt bronz, egy ezüst) szedett össze, a szezonja gyakorlatilag úgy nézett ki, hogy amikor befejezte a versenyt, akkor pezsgőzhetett is. Negyedik lett a pontversenyben 26 egységgel még úgy is, hogy a magyar hétvégéről eltiltották. Csapattársa, a tapasztalt Brundle 16 pontot szerzett.
1995-ben kezdődött a máig tartó McLaren-Mercedes házasság, az erős motorokkal Häkkinennek hektikus éve volt. Két ezüstérmet akasztott le, egy versenyt vakbélműtét miatt ismét kihagyott, a szezonzáró ausztráliai fordulón pedig kishíján a karrierjét (az életét is) befejezte. A pénteki edzésen  autója defektet kapott és 250 km/h-s tempóban a korlátnak vágódott. Mika súlyos fejsérülést szenvdett, egy napog kómában volt. Azóta is emlegeti, hogy hozzátartozóin kívül Ron Dennis csapatfőnök segítette át az ezt követő nehéz időszakon.
Mindeközben korábbi makaói ellenfele, Schumacher már kétszeres bajnoknak mondhatta magát a Benettonnal, ő pedig a korábbi világalázó McLarennel még futamot sem nyert. 1996-ban szintén csak a dobogó harmadik fokáig jutott több ízben, de azt elmondhatta magáról, hogy minden eddigi csapattársánál jobb volt. Ebben az évben kapta meg maga mellé a fiatal és tehetséges David Coulthardot. 1997-ben a finn-skót páros keretbe foglalta a szezont: Coulthard a szezonnyitót nyerte meg (és még egy futamot), Häkkinen pedig végre valahára befuthatott győztesként a szezonzárón, Jerezben. Az első pole-pozíciót is ebben az évben szereze meg a Nürburgringen. A skót előkelőbb pozícióban zárta 1997-et, mint Häkkinen, természetesen egyikőjüknél sem volt kérdés, hogy megújítják a szerződésüket. 
1998 a nagy McLarenes áttörés éve. Adrian Newey főtervező egy már-már az egy évtizeddel ezelőtti időket visszahozó csodaautót tervezett, mellyel Mika kilenc pole-t és nyolc futamgyőzelmet szerzett, Coulthardnál ugyanezek a számok három és egy. Az Mp4-13-at egészen az Osztrák Nagydíjig senki sem verte meg időmérőn, ez pedig a szezon tizedik állomása volt. Az év közepén a ferraris Scumacher rá-ráijesztett az Ezüstnyilakra, de a bajnoki cím Mika Häkkinen tulajdona lett, a második finn bajnoké a mentor, Keke Rosberg után 16 évvel. Kereken 100 pontot gyűjtött.
1999-ben a címvédő összesen 11 darab edzéselsőséget szerzett, ötöt zsinórban az első öt versenyen, majd később hatot szintén zsinórban. Michael Schumacher hamar lemondhatott a koronáról a silverstone-i kettős lábtörése miatt (a legelső verseny, amit láttam...). A maranellóiak másodikszámúja, Eddie Irvine lett a fő kihívó, de a statisztaszerepet egyre nehezebben tűrő DC is erősködött. A wokingi páros viszonya 1999-ben kezdett megromlani, főleg a Belga Nagydíjon történt kis incidens után. Häkkinen a pole-ból indulva hajtott a fontos 10 pontért, de Coulthard megelőzte, majdnem össze is ütköztek, a futam végül a skóté lett. Mika nem volt boldog a dobogón, a következő állomáson, Monzában pedig egyenesen el is sírta magát a kicsúszása után. 
A vadiúj malájziai versenyre Schumacher visszatért, hogy segítse Irvine-t a bajnoki címért. Eddie kétpontos hátrányban volt  finn mögött, és a német bajnok közreműködésével meg is nyerte a sepangi futamot. Mika a harmadik helyével négypontos hátrányba került az írrel szemben. Sepang után a két Ferrarit diszkvalifikálták, mert szabálytalannak találták őket. Ez a lépés automatikusan bajnokot csinált volna Häkkinenből, de később Párizsban elfogadták a vörösök óvását, visszavonták a tiltást. Japánban Häkkinen hamar megelőzte a pole-os Schumit, Coulthard pedig hatásosan tartotta fel Irvine-t. Az erős versenyt futó Mika megnyerte a versenyt, és mivel később az északír nem tudta utolérni csapattársát, a harmadik helye nem volt elég a címhez. Két ponttal a finn megvédte címét. 
2000-ben ismét címvédőhez méltóan kezdte az évet, három folyamatos pole pozíciót zsákolva. A futamai nem sikerültek jól, az első két versenyen kiesett, Schumi pedig behúzta az első három állomást. Mika a Magyar Nagydíjon dolgozta le a hátrányát, ezt volt szerencsém élőben a helyszínről végignézni. Erős versenyt futott, rögtön a rajtnál ellentmondást nem tűrve vette át az elsőséget Schumitól és többé vissza se nézett. Schumacher végül Japánban elvitte a koronát, megszerezve ezzel az első Ferraris bajnoki címet Jody Scheckter 1979-es diadala óta. Az évzáró sepangi fordulón a McLaren a konstruktőri címe is elbukta. 
2001-ben Schumacher legnagyobb kihívója nem Häkkinen lett, hanem a sikerre éhes Coulthard. Mika legtöbbször a felerősödő Williamsekkel küzdött, ezúttal nem sikerült edzésdiadalt szereznie. Mika nagyon balszerencsés évet teljesített, többször előfordult, hogy a rajtrácson ragadt a McLaren.  Spanyolországban végre ismét megérezhette volna a győzelem ízét, de a legutolsó körben meghibásodott a gép, emiatt egészen Silverstone-ig kellett várnia egy futamgyőzelemre. Ekkor azonban a bajnoki cím csatájába semmi esélye sem volt beszállni, de itt már másnak sem. Coulthard egy darabig tartotta magát, de a Ferrari hihetetlenül domináns évet rakott össze. Schumi Magyarországon már bebiztosította a titulust, a csapattársa, Rubens Barrichello pedig a második helyével a konstruktőri címet is elintézte. A nagyon csalódott DC lett a harmadik. Häkkinen a második és utolsó győzelmét Indianapolisban szerezte a 9/11 után nem sokkal (erre és Alex Zanardi súlyos balesetére az ezt megelőző monzai versenyen emlékeztek meg). 
Még 2001 közepén a kissé kiábrándult finn bejelentette, hogy visszavonul a Forma-1-től, hogy több időt tölthessen a családjával. Később ezt módosította egy egyéves pihenőre, hogy aztán a wokingiakkal térhessen vissza. Kimi Räikkönent szerződtették a helyére a Saubertől. 2002-ben Häkkinen végleg lezárta az ügyet: elmondta, hogy végleg kiszáll a Forma-1-ből. 
A DTM-ben (Német Túraautó Bajnokság) vezetett Mercedest 2005-től 2008-ig, itt három futamgyőzelmet szerzett. Korábbi feleségétől, Erjától egy fia és egy lánya van, válásuk után még egy lánya született cseh barátnőjétől. Hugo fia potenciálisan apja méltó utóda lehet, jelenleg 12 éves és gokarttal ér el egyre szebb eredményeket. 
Mika Häkkinen az "igazi halvérű finn" karakter 165 futamot teljesített, 20 győzelmet, 25 pole pozíciót, 51 pódiumot, 25 leggyorsabb versenykört és két világbajnoki címet szerztt a Forma-1-ben.  Michael Schumacher azt mondta róla, hogy azért kiemelkedő pilóta, mert 100%-ot nyújtva harcol a pályán és legendásan fegyelmezett életet él pályán kívül. Nagyokat csatáztak ők ketten, de mindketten elmondták, hogy maximálisan tisztelték egymást. 
Häkkinenről egy utcát neveztek el Adelaide-ben, és nagy profi az egykerekű bringák megszelídítésében...! 
(A poszt 2013-ból származik a régi blogomról, innen.)
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr388603712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása