Rascasse F1 Blog

Legally Blonde

2015. szeptember 07. 10:09 - CheTamás

Jó másfél órás drámázás után kihirdették, hogy Lewis Hamilton az Olasz Nagydíj győztese, miután megnyerte mindhárom szabadedzést, megszerezte sorozatban hetedik, idei tizenegyedik rajtelsőségét, rajttól célig vezette a futamot és megfutotta a leggyorsabb kört is. Ám Grand Chelem ide vagy oda, nem adják olyan könnyen a 25 pontot: az FIA vizsgálatot indított a Mercedes párosa ellen, mert a futam előtti méréskor a két autó bal hátsó kerekének nyomása a Pirelli által előírt (és Belgium óta igen szigorúan vett) érték alatt volt. A gyanút az okozhatta, hogy a gumik hőmérséklete a melegítő paplanból történő "kiszabadulás" után alacsonyabb volt a többiekénél, de mivel a fizikának nem lehet elletmondani és az adott térfogatú gáz nyomása egyenesen arányos a hőmérséklettel (röviden, ha csökken a hőmérséklet, a nyomás is vele csökken), a büntetés nem volt indokolt.

Forrás: usatoday.com

Bárminemű szankció született is volna, az már nem érintette volna Nico Rosberget, aki egy biztos dobogós helyet szórt el két körrel a leintés előtt amiatt, hogy nem használhatta a módosított erőforrást. Hamiltont azonban a kizárás fenyegette, amit az is indokolt, hogy ugyanezen a hétvégén a GP2-ben versenyző Mitch Evans-t és Sergio Canamasast diszkvalifikálták ugyanezért. Az esetből végülis nem lett semmi, minden maradt a régiben, az FIA elfogadta a Mercedes mérnökeinek magyarázatát.

A történet többoldalú és számos kérdést nyit meg. 

1. A GP2-es versenyzők csapatai vajon tudtak ugyanilyen magyarázatot adni vagy a jóval kisebb tétre való tekintettel statáriális eljárásban részesültek?

2. Jogos-e a rivális csapattagok (elsősorban a Williamses Pat Symonds) azon állítása, miszerint ha már szabályok vannak, tartsa is be azokat mindenki?

3. Mire van egyáltalán szükség, az FIA kommunikációjának nagyfokú javítására vagy csak simán olyan minőségű abroncsokra, amiknél fel sem merül, hogy ilyen eljárások elinduljanak?

És a (szubjektív) válaszok:

1. Valószínűleg nem tudtak, de a GP2-esek és a Mercedes eljárása közötti eltérés csak azok véleményét erősíti meg, akik azt mondják, az FIA és azok, akik a méréseket végzik, nem állnak a helyzet magaslatán. Mindenesetre az ügy már csak azért is kínos, mert az FIA mint irányító szervezet állandóan utólagos magyarázkodásra szorul és alaposan keresztbeszervez saját magának.

2. Valamilyen szinten jogos, de ezzel megint az FIA és a Pirelli kerül a célkeresztbe. Symonds azért ugrált annyira, mert Hamilton kizárásával mindkét versenyzője pódiumra állt volna. A technikai igazgató nagyon jól tudja, hogy itt nem azzal van a baj, hogy a Mercedes áthágott volna egy szabályt, hanem, hogy azt a szabályt megint nem úgy tartatták be a mezőnnyel, ahogy kellett volna. Teszem azt, mekkora áldozat lett volna a Pirelli mérést végző embereit olyan létszámúra növelni, hogy méréskor egyszerre legyenek kint a rajtrácson. Vagy még erre sincs szükség az igazságossághoz: meg kell határozni egy adott hőfokot vagy egy mérési állandót és hozzápasszolni a csapatonkénti állapotokat. Ennek a lecsupaszított verziójával középiskolás tanulókat vegzálnak fizikaórán, itt sem lenne lehetetlen. 

3. Mindkettőre, nagyon is. Azzal, hogy az FIA másfél órát húzta az időt, elhitette rengeteg szurkolóval (velem is), hogy a Mercedes tehet a dolgokról. Az, amit a szövetség tegnap csinált, nem hiteles, specifikált mérés, hanem kétségbeesett tűzoltás. Ha ennyire fontos a Pirellinek a saját szigorú kitétele, akkor biztosítsa a csapatoknak a feltételeket. Ilyen egyszerű. Jean Todt-ról és udvartartásáról már megválasztása után is beszélték, hogy saját bázist hoztak létre és nem igazán szeretnek együttműködni senkivel. Így viszont arra sincs túl sok esélye, hogy kimozdítsa a Pirellit a helyéről. Ecclestone-nak tetszik az olasz-kínai cég gyorsan elhasználódó terméke, eszében sincs a saját elképzelésekkel operáló, nyíltan sznob Michelin-t visszahozni, ameddig a Pirelli egy kis hirdetésért cserébe, lényegében ingyen azt csinálja, amit ő akar. Addig rendben is volna a dolog, hogy az abroncsok elhasználódása egy izgalmi faktor, csak amikor emiatt magyarázkodásra szorulnak, azt olyan módón teszik, ami komoly hozzá nem értésről árulkodik.

 

A verseny? Említésre sem méltó. Hamilton elhúzott, Kimi Räikkönen alig bírt elindulni, Rosberg pedig áldozatául esett saját csapata teljesen logikátlan döntésének. Ezen kívül tényleg semmi érdekes nem történt. Egyetlen dolog mentette meg: a hidegrázós atmoszféra, amit a tifosi és azon kívüliek okoztak. Már csak ezért is tilos elvenni Monzától a Forma-1-et, és hát a legenda csak legenda. Itt szerencsére nem begyepesedett petárdázásról van szó, mint majd' tíz éve Silverstone kapcsán Ecclestone és Jackie Stewart között, csak simán a pénzről. Ami nem boldogít, viszont jó, ha van. A monzai Olasz Nagydíj azonban boldogít.

Ja, van egy rossz hírem is: gyakorlatilag eldőlt a világbajnokság.

SAVE MONZA! (forrás: bbc.co.uk)

 

Forrás: formula1.com
Sir Stirling Moss és Hamilton, saját koruk celebjei (forrás: f1fanatic.co.uk)
Ezért meg én kérek elnézést... (forrás: f1fanatic.co.uk)
6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://rascasse-f1.blog.hu/api/trackback/id/tr997766646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MRNN_F1 · http://f1vitriol.blog.hu/ 2015.09.07. 10:40:01

Hamiltonra: "gyönyörű"
Monzára: gyönyörű
Mercedes: szégyellje magát Rosberg taktikája miatt
Pirelli (és Ecclestone és Todt): mondjon le
Raikkönen: most linkeljem a saját írásom? :D
Massa: dehogy öreg, idén végre Bottas fölé nőtt

Vigyáznom kell, ne ismételjem meg az írásod a sajátomban.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.09.07. 13:33:17

@MRNN_F1: Egyetértek mindennel, még a Massás mondattal is. Most jobb formában van. Várom a cikked!

sas70 2015.09.07. 13:38:57

Ha a motorcsere van tiltva, akkor tök mindegy, hogy régi vagy új motort raknak egy másik helyére, bünti jár érte. Itt megint a szabályok 50-féle értelmezése és a jogászkodás megy.
A guminyomás dolog nagyon ciki. Egy zárt térben nyomásértéket előírni, hőmérséklet meghatározás nélkül marhaság.
Persze emlékszünk még, a hajlékony szárnyak esetére ami szintén a szabályok óvatos megkerülése volt, meg az összes többi trükkre amiket alkalmaztak már a csapatok. Fel sem lehetne sorolni, azokat sem amikről tudunk és mennyi lehet amikről nem is tudunk.
Az F1-ben mindig is voltak domináns csapatok, pilóták, akik szinte legyőzhetetlenek voltak. Gondoljunk a Schumacher idejére, vagy Vettel-Redbull szárnyalásra, de akár korábbra is visszanyúlhatnánk.

A Mercedest meg mindenki lesajnálta, amikor az is ünnep volt, ha egy versenyt be tudtak fejezni. Most nekik megy és a Mclaren-Honda a lenézett csapat, mert örülnek ha végigporoszkálnak egy versenyen, pedig 1988-ban 16 versenyből 15 ők nyertek és egyet csak azért nem, mert mindkét autójuk kiesett. Szóval lehet fanyalogni a Mercedes sikerén vagy utálni őket ezért, de szerintem inkább gratulációt érdemelnek, mert pillanatnyilag övéké a legjobb autó és a pilóta párosukra sem lehet különösebb panasz, ha félretesszük a személyes szimpátiákat.

Az F1-nek persze nagyon sok problémája van és nagyon sok aspektusa. Valószínűleg a jelenlegi teljes rendszert modernizálni kéne és a 21 századi technikákat nem csak az autókba beépíteni, hanem az egész brandbe, különben ilyen részben lesajnáló cikkek születnek, mint ez is. Ami véleménynek persze teljesen rendben van, részben még jogos is, de ha hasonló lesz az általános vélekedés, akkor a kutya sem lesz kíváncsi a versenyekre és az szerintem baj lenne.
Az ötletelés persze mindig megy, hogyan lehetne jobbá tenni a versenyeket és a teljes üzleti modellt is, csak egyelőre még én sem látom, hogy a megoldás irányába haladnának a dolgok. És ez valószínűleg nem csak egy gumin, kasznin, motoron fog múlni, hanem a teljes cirkusz újragondolásán és újjáalakításán. Az megint egy másik kérdés, hogy a jelenlegi döntéshozók képesek-e erre, vagy az élet kikényszeríti az új emberek, új látásmódját. Ez majd a jövő zenéje lesz, gondolom.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.09.07. 14:04:23

@sas70: Köszönöm a hozzászólást és a lényegével egyet is tudok érteni. A sportág nem követi a világ tempóját, mert konzervatív őskövületek ülnek a vezetőségében. Hogy ez jó vagy rossz, azt hagyjuk. A lesajnáló jelző csak annyiban jogos, hogy ez tényleg egy semmilyen Olasz Nagydíj volt. Szerintem az objektivitáshoz közel szurkolni próbálók is egyetértenek velem. Sajnos más médiumok sokkal "hangosabban" szarozzák a Forma-1-et, mint én. Nézőpont kérdése.
A dominanciákra rátérve pedig igazad van. Azért természetesen minden adott domináns csapat dícséretet érdemel, hogy a legjobban azonosulnak az adott szabályokhoz vagy körülményekhez. Amiért sokan húzzák a szájukat, az megint csak egyéni szimpátia kérdése. Részemről láttam már szimpatikusabb csapatvezetést is a mostani Mercedesénél, meg rosszabbat is.
A "ciki" egy elég finom jelző arra, amit most az FIA és a Pirelli összebohóckodott. Ez nem eljárás.

sas70 2015.09.07. 14:47:40

@CheTamás: Olyan ez azt hiszem, hogy ha a kedvenc foci, kosár, kézilabda vagy akármilyen csapatom 100.-ra nyer, akkor is ugyan úgy örülök neki, mint az első alkalommal. A másik csapat szurkolói, pedig biztosan lemondóan legyintenek és lógó orral mennek haza. Hasonlót éltem át, amikor a Schumacher-érában olaszokkal néztem egy F1-es közvetítést, ahol persze már az első körben Ferrari 1-2 volt, de ők örömükben felugrálva biztatták őket és a befutónál is ugráltak, holott én már kezdtem unni és azért szurkoltam, hogy legalább kiessen már az a hülye német. Persze ettől függetlenül elképesztő, óriási versenyzőnek tartottam és tartom, mert véletlenül vagy szerencsével sem lehet 7 szeres világbajnok valaki.
Nem akarom védeni a Pirellit, de nagyjából ez is olyan, mint amikor kékre festetem a szobát és ha nem tetszik teljesen az árnyalat, akkor a festővel átfestetem. Olyan abroncsokat szállítanak, amilyenre szükség van. Persze a bénázás, ettől még bénázás, de ez megint a szabályozottság és a legpontosabb szabályalkotás, értelmezés kérdése. Én azt látnám jó megoldásnak, ha még többféle abroncsból lehetne választani, hogy a csapatoknak nagyobb mozgástere legyen.
És igen, a versenyek sem mindig egyformán jók, vagy rosszak, vagy izgalmasak. Van amiről azt mondja az ember, hogy végigizgulta és van amelyik felesleges időtöltés volt. Persze én szeretem ezt a sportot, nekem belefér, más meg hülyére unja magát rajta. Néha én is elalszom egy kicsit és Zoli lelkes kiabálására ébredek, hogy mi történt. Sajnálnám, ha nem lenne Monza vagy Monaco, pedig az utóbbi még unalmasabb tud lenni.

CheTamás · http://rascasse-f1.blog.hu 2015.09.08. 20:31:15

@sas70: Monaco ugyanúgy kötelező, mint Monza, ha nem jobban. Hiába igaz, hogy kinőtte már a Forma-1, egy hadseregnyi emléket össze lehet szedni róla. 70, 78, 84, 92,96, 97, 04, 08, de még az ideinek a vége se volt rossz. Abban egyetértünk, hogy minden verseny nem lehet izgalmas, abban viszont nem annyira, hogy Zoli ébren tartana. Sajnos egyre gyengébb minőségű a közvetítés.
süti beállítások módosítása